incidenten

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
arjan
Expert
Expert

incidenten

Bericht door arjan » zo nov 04, 2007 12:38 am

Een vervelend incident bij Pion-Veenendaal in klasse 3H.
Bij een stand van 4-3 voor Veenendaal is de partij Theo Wijnhoven-Tijmen Kampman nog bezig. Het eindspel is gunstiger voor wit en ook op de klok is er voordeel voor Theo. Tijmen heeft minder dan 5 minuten op de klok en noteert niet meer. Theo met 8 minuten noteert echter ook niet meer. Nadat de wedstrijdleider hiervan op de hoogte was gesteld vertelde hij de witspeler meerdere malen dat hij nog moest noteren. De witspeler negeerde dit en na de 3e maal schoot hij uit zijn slof met de woorden: hou je bek, ik heb al vaker wedstrijdleiders over de tafel geramd. De wedstrijdleider (nota bene een clubgenoot) was hier danig van onder de indruk dat hij niet meer ingreep. Ook zwart wist niet met de situatie om te gaan en ging in verloren stelling door zijn vlag.
Of de uitslag nog veranderd kan worden weet ik niet, maar tegen zulk agressief gedrag is natuurlijk protest aangetekend. Zeker omdat het niet het eerste conflict is dat deze speler gehad heeft (wat ook blijkt uit zijn eigen woorden)

Aan Gunie maar even het fijne vragen. :lol:
Er zit nog steeds schot in de zaak

Sacapiece
Expert
Expert

Bericht door Sacapiece » zo nov 04, 2007 9:53 am

Dit sluit mooi aan op de discussie tijdens het etentje gisteravond met het eerste bij de Chinees en de stelling van André dat met 20% van de mensen " iets mis is" (en onder schakers dit percentage waarschijnlijk hoger ligt...)

Deze Wijnhoven is inderdaad een irritant mannetje. Een jaar of tien geleden moest ik met Rotterdam ook eens voor externe wedstrijd tegen Pion naar het verre Groezbekistan. Wijnhoven was volgens mij hun teamleider en kwam nadat ik mijn partij gewonnen had en met tegenstander ging analyseren ook even meekijken. Nog nooit iemand zo vreselijk een clubgenoot in de grond zien boren...

Gerard van Otten
Expert
Expert

Bericht door Gerard van Otten » zo nov 04, 2007 10:04 am

En dat is teamleider? Ik zou een coup plegen!

ruudkuchler
Expert
Expert

Bericht door ruudkuchler » zo nov 04, 2007 10:48 am

Gunie was er gisteren niet bij, zo kondigde hij vrijdagavond al aan.

Omzetten van de borduitslag en een schorsing voor 6 wedstrijden lijkt me wel op zijn plaats.
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde.
In de praktijk zijn ze dat niet.

André
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door André » zo nov 04, 2007 11:13 am

Even iets nuanceren:

Was vorig jaar om bijgepraat te worden over de laatste stand van zaken op het gebied van Persoonlijkheidsstoornissen. Blijkt dat 1 op de 5 nederlanders op basis van huidige maatstaven gediagnosticeerd zou kunnen worden als hebbende een persoonnlijkheidsstoornis. Dat wil zeggen: gedrag valt niet binnen de norm en de persoon heeft er geen grip op en/of is er moeilijk/niet op aanspreekbaar. Nu heeft ieder van ons neurotische aanleg (laten we het maar prettig gestoord noemen). Door bepaalde situaties kan dit gedrag zich verder ontwikkelen naar extreme vormen.
Gisteravond bracht Wouter een situatie in waarin zijn tegenstander zich hoogst merkwaardig/ongebruikelijk gedroeg (niet die van Almelo). Ik gaf toen aan dat er ook in de schaakwereld, als afspiegeling van de maatschappij een aantal opvallende tyspes rondlopen. Mijn stelling was dat er ook een wisselwerking is tussen het schaakspel en de persoon. Het schaken trekt bepaalde mensen aan en bij chronische verslaving kan de wisselwerking ook negatieve gevolgen hebben voor persoonlijkheidsontwikkeling.

De meneer van het incident ken ik overigens niet. Hij staat blijkbaar al bekend als iemand die zich regelmatig negatief heeft geprofileerd... Dat leidt er ook gemakkelijk toe dat veel mensen gaan stigmatiseren... en van alles gaan roepen.
Ik wil het label niet meteen op zijn gedrag plakken. De situatie kan het gedrag nog eens extra uitlokken: tijdsdruk, belang van de partij, vele omstanders, de manier waarop de wedstrijdleider het vroeg (hij voelde zich daardoor gehinderd) etc... Onder spanning kunnen mensen soms juist de grip verliezen over hun gedrag... Deze meneer misschien nog wat sneller...

Ik vind het bijvoorbeeld bizar dat iemand die 8 minuten heeft, wel moet noteren als zijn tegenstander dat al niet meer doet.... een rare regel...
De zetten vliegen soms om je oren en dat kost erg veel moeite... Dta iemand in tijdnood is dan is dat toch zijn eigen probleem? Ach hier zal wel goed over nagedacht zijn...
Ieder nijlpaardje zingt zoals het gebekt is

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » zo nov 04, 2007 12:05 pm

Als arbiter bij KNSB wedstrijden kan ik er van mee praten. Gisteren weer een telefoonincident gehad. Speler resoluut een 0 gegeven. Deze was vreselijk boos (snap ik, maar is wel zijn eigen fout), teamleden die zich mee gaan bemoeien, etc. En het was ook nog niet bij de wedstrijd waarvoor ik aangewezen was, maar een 3e klasse wedstrijd die in dezelfde zaal werd gespeeld waar beide aanwezige arbiters voor gevraagd waren om die mee te leiden.

Verder bij de wedstrijd waarvoor ik wel was aangewezen: bemoeizuchte toeschouwers die moeilijk lopen te doen over de regels, een overijverige teamleider die de klok al opruimd terwijl de partij nog bezig is, de tegenstander die klaagt over onsportief gedrag van een thuisspeler.

Gelukkig is dat alles tijdens de wedstrijd. Na afloop is alles wel weer gezellig.

Wat mij vooral opvalt is dat in de derde klasse de regels nogal eens gebogen worden, in eigen voordeel. Vooral omdat er meestal niemand rondloopt die voldoende kennis van de reglementen heeft. Als er dan een arbiter rondloopt die de kennis wel heeft, dan wordt dat met moeite geaccepteerd.

@Andre: Die regel is niet zo vreemd. Iemand met minder dan 5 minuten op de klok krijgt dispensatie voor het noteren. Dit geldt voor beide spelers. Als je dus meer tijd hebt dan vijf minuten dan moet je blijven noteren, ook al heeft je tegenstander minder tijd op de klok. In de regel zit namelijk al de tijd verwerkt die je nodig hebt voor het opschrijven van de zet. Het zou oneerlijk wanneer diegene met meer tijd dan ook niet meer hoeft te noteren, dan heeft hij/zij namelijk een voordeel tov zijn tegenstander. De speler in eerder genoemde kwestie had na 2 waarschuwingen een 0 moeten krijgen van de wedstrijdleider. Teamgenoot of niet.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » zo nov 04, 2007 1:24 pm

Ik heb 2 jaar geleden bij Hardenberg door Hiddo Zuiderweg ook om zo'n incident straf gekregen. Mijn tegenstander Jan van Veen had nog maar 20 seconden op de klok voor 10 zetten. Ik had nog 7 minuten. Maar door de spanning, het geweld en wellicht overconcentratie, noteerde ik mijn zetten ook niet meer. Ik zag in mijn ogen dat er al anderen aan het noteren waren. Maar goed, ik kreeg van Hiddo 2 x een waarschuwing en daarna kreeg Jan van Veen er 2 minuten bij. Daar schrok hij zo van dat hij weer 2 minuten begon na te denken en door zijn vlag ging.
Misschien was ik wel onsportief maar zeker niet opzettelijk. Maar wat is een gepaste straf. Tijd in mindering brengen, of extra tijd geven aan je tegenstander geven. Ik zou het niet weten.
Er zit nog steeds schot in de zaak

RPT
Expert
Expert

Bericht door RPT » zo nov 04, 2007 2:00 pm

Ik zou zeggen tijd voor de tegenstander erbij na 2x niet opvolging geven aan aanwijzing van wedstrijdleider. En de volgende keer een reglementaire nul. Zo moeilijkis het toch niet op te blijven noteren als de wedstrijdleider dat aangeeft?

Dit staat trouwens los van het feit dat ik het een belachelijke regel blijf vinden. Tegenstander heeft er toch zelf voor gekozen lang te denken? Eerlijker lijkt mij dat als een speler ogv tijd niet meer hoeft te noteren de ander dat ook niet meer hoeft.

RPT
Expert
Expert

Bericht door RPT » zo nov 04, 2007 2:05 pm

Over incidenten gesproken: het kon niet missen dat het een keer zou gebeuren, gisteren is bij de KNSB-wedstrijd Bergen op Zoom-AAS een speler van AAS door de wedstrijdleider op heterdaad betrapt met een pocket-Fritzje in zijn vingers met daarop de stelling van zijn partij. Uiteraard direct een reglementaire nul. Omdat AAS deze wedstrijd met 6-2 won en maar 1 partij verloor is niet zo moeilijk om na te gaan wie het betrof. Nota bene 2e klasse KNSB, waar hebben we het over. Wat een kneus! Blij dat in de 3e klasse niet zal gebeuren, toch?!?!?

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » zo nov 04, 2007 3:27 pm

Gelukkig gisteren ook weer een rimpelloos middagje arbitreren, of het moet de vervanging van de klok aan het eerste bord zijn geweest waar de batterijen op begonnen te raken (gelukkig tegen 14.30 uur dus ruim voor de tijdnood).

Verder alles weer prima onder controle maar ik moet zeggen dat het krachtsverschil hier misschien ook aan bijdraagt. Een toch al verslagen tegenstander is aanmerkelijk makkelijker dan dezelfde man/vrouw bij een 3-3 tussenstand.

Pocket Fritz? Tsja, hoe ver wil je gaan.....
Verba volant, scripta manent

RPT
Expert
Expert

Bericht door RPT » zo nov 04, 2007 3:46 pm

Inmiddels op Utrechtschaak een uitgebreid Mea Culpa van de betrapte. PDA net nieuw, stond al slecht, even stelling ingevoerd om archiefje van partijen aan te leggen, maar geen analyse. Tsja, je neemt wel een groot risico vwb je reputatie.

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » zo nov 04, 2007 7:48 pm

Hmm, moet dit seizoen nog bij AAS arbiteren. Zal er dan extra op letten.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Gerard van Otten
Expert
Expert

Bericht door Gerard van Otten » zo nov 04, 2007 8:08 pm

Zie mijn reactie op USF. Wat ben je ook voor sukkel als je met een mooie PDA zielig achter een container gaat staan. André heeft gelijk er lopen in het schaken inderdaad een hoop zielepoten rond!

André
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door André » zo nov 04, 2007 10:33 pm

@jan, ben het toch met Rene eens. Met 8 minuten op de klok wel moeten noteren is ook een belasting.

Voorbeeld: uiteindelijk hebben beide spelers de 40 zetten gehaald en één ervan heeft er bijv 20 genoteerd en de ander 35... waarvan 15 in de periode van 12 minuten tot 5 minuten voor de tijdcontrole...
Ieder nijlpaardje zingt zoals het gebekt is

Hans van Doorn
Expert
Expert

Bericht door Hans van Doorn » ma nov 05, 2007 7:43 pm

leuk om te lezen, gaan we nu weer lekker schaken? Overigens ..... hahaha

Plaats reactie