incidenten

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
Gebruikersavatar
JanK
Expert
Expert
Berichten: 1417
Lid geworden op: do jun 16, 2005 9:20 pm

Bericht door JanK » ma nov 05, 2007 10:01 pm

@Andre: Maakt niet zoveel uit, na de tijdcontrole moet je in je eigen tijd de notatie bijwerken. Dus dan haal je de tijd weer in. En hoe meer zetten je niet hebt genoteerd, hoe langer je natuurlijk bezig bent. Verder is in het speeltempo rekening gehouden met het schrijven. Als je om welke reden dan ook niet kunt schrijven krijg je minder bedenktijd toegewezen.

Een beter speeltempo is mischien wel het Fischer of het Bronstein tempo. In beide methoden krijg je extra tijd. Daarom moet je bijvoorbeeld bij een Fischer tempo waarbij minimaal 30 seconden wordt bijgeteld altijd blijven schrijven tot het einde van de partij.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Gebruikersavatar
Jeroen Schuil
Expert
Expert
Berichten: 2696
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 3:17 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht door Jeroen Schuil » di nov 06, 2007 9:36 am

Afgelopen zaterdag had overigens de tegenstander van ik meen Peter Reedijk zijn notatie op zet 40 niet bijgewerkt. Zijn hulpvaardige assistent teamleider had dat wel en gaf, terwijl Peter over zijn 41e nadacht, de (onvolledige) notatie alvast aan de Almeloer. Moet kunnen, vond ik, en gelukkig deed Peter vrij snel zijn zet en overhandigde zijn wel volledig bijgehouden notatie aan de tegenstander, die toen in zijn eigen tijd de notatie bijwerkte en de partij uittikte :?

Gelukkig diende Peter geen protest in gezien het feit dat de tegenstander in Peter's tijd begonnen was met bijwerken en trok hij mij ook niet over de tafel :oops:
Verba volant, scripta manent

Gebruikersavatar
Guus
Expert
Expert
Berichten: 921
Lid geworden op: wo jun 25, 2003 6:02 pm
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door Guus » ma nov 19, 2007 4:52 pm

Even over de notatieplicht bij meer dan 5 minuten. Stel je hebt zelf nog 7 minuten en de tegenstander nog 2. Dan is het misschien het overwegen waard om 2 minuten van je tijd te gebruiken voor de stelling en dan met 4 min 59 op de klok je zet te doen.
Geen notatieplicht meer en je geeft je tegenstander geen kans om bij makkelijke zetten alvast de stelling door te rekenen. Zelf heb je nog voldoende meer tijd voor het uitvluggeren.. volgens mij een groot voordeel.
Doordat ik de laatste tijd vaker schaak, merk ik dat ik steeds rotter dam

Gebruikersavatar
arjan
Expert
Expert
Berichten: 1678
Lid geworden op: zo aug 03, 2003 8:59 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht door arjan » ma nov 19, 2007 9:10 pm

Matthew Sadler speelde dit jaar een (snel)schaakpartij tegen Rob Bertolee. Matthew had nog 1 minuut en Bertolee 30 seconden. Matthew stond meer dan twee stukken voor en was aan zet. Hij speelde c2-c1 en drukte de klok in. Er was geen dame bij de hand en Bertolee had niet veel meer dan de promotiepion direct te slaan. Hij zet echter de klok stil en verzocht om een wedstrijdleider en claimde de partij. Matthew had een onrechtmatige zet uitgevoerd. Je behoort namelijk binnen de tijd op correcte wijze je promotiepion om te zetten naar een stuk (meestal de dame). De wedstrijdleider vond de winstclaim van Bertolee wel erg ver gaan. Maar vanwege het hinderen van de tegenstander gaf de wedstrijdleider Bertolee wel gelijk. Enfin, Bertolee kreeg er 2 minuten bij. Of Matthew daarmee akkoord ging? Gentleman Matthew zei tegen de wedstrijdleider doodleuk dat hij er geen bezwaar tegen had als Bertolee er een uur bij zou krijgen. En dat hij met zoveel hout voor, de partij wel in 1 minuut uit kon tikken. Na het opnieuw instellen van de klok ging de partij verder. De wedstrijdleider stond er naast en zag dat Matthew met opzet zijn tegenstander heel langszaam aan het wurgen was, en pas in de laatste seconde de matzet uitvoerde. :lol:
Er zit nog steeds schot in de zaak

Remy
Expert
Expert
Berichten: 1387
Lid geworden op: za apr 14, 2007 3:40 pm
Locatie: Barneveld

Bericht door Remy » di nov 20, 2007 1:31 pm

Hulde voor Matthew, vindt ik heel sportief :D

Gebruikersavatar
Martin Bos
Expert
Expert
Berichten: 576
Lid geworden op: ma jun 28, 2004 3:32 pm

Bericht door Martin Bos » di nov 20, 2007 4:17 pm

En zo hoort het ook, afmaken die hap!
Er moet meer gerockt worden !!

Gebruikersavatar
super marti
Expert
Expert
Berichten: 1960
Lid geworden op: wo jul 02, 2003 12:19 am
Locatie: Amersfoort

Bericht door super marti » di nov 20, 2007 5:14 pm

Ik vind Matthew zijn actie wel duiden op een ware SGA mentaliteit. :D Kan me het geirriteerde gezichtje van de tegenstander nu al voor me zien.
Perfectie....slechts één van mijn goede eigenschappen

Gebruikersavatar
caspar
Expert
Expert
Berichten: 3048
Lid geworden op: do jul 03, 2003 4:48 pm

Bericht door caspar » di nov 20, 2007 6:19 pm

Leuk incident afgelopen zaterdag SGS-snelschaken.

Caspar komt aanlopen bij zijn tegenstander die zijn eigen bord bij zich heeft ivm slechte ogen. Bord is even groot als de gehele tafel en mijn knuistjes halen net de overkant. No problemo.
Casje wint in de loop van de partij een loper en hoort op een gegeven ogenblik dat de stand 2.5 - 2.5 is en de laatste partij dus de beslissing moet brengen. Jammer maar............ stand is wit Koning / Loper en h-pion tegen Koning en h-pion waarin ik natuurlijk de loper van de verkeerde kleur heb. Remise-stelling aldus. MAAR............. Casje heeft 45 sec tegen tegenstander 25 sec.
Meneer claimt luidkeels remise, ik pareer door te zeggen dat hij kan claimen wat ie wil............we gaan door!!
Tegenstander roept dat hij Kh1 g1 h1 g1 gaat spelen. remise.
Tja, ik geef aan dat het snelschaken is, klok een stuk is bij mij en dat hij het dus fout kan doen en ik matpotentieel heb.
Arbiter zit ermee in zijn maag en geeft aan dat hij kijkt naar mijn winstpoging.
- Casje speelt de loper om, voert een driehoekje uit, haalt na een seconde of 30 de h-pion eraf en begint te marcheren. VLAG!
Arbiter geeft aan dat dit geen winstpoging was.........NOU>>>>> niet helemaal mee eens. Dit zeg ik dus en hij vraagt nog doodleuk of ik niet akkoord ga met remise? Antwoord, "jij bent arbiter, wat denk je zelf? Neem een beslissing!"
Punt voor SGA.

Volgens mij is deze discussie ook bij Utrechtschaak gevoerd en kwam het erop neer dat zolang er matpotentieel is en er dus een matstelling kan ontstaan (zelf met onnoemlijk dom spel van je tegenstander) je door kan gaan en je tegenstander lachend door zijn vlag kan stampen wat dus geschiedde.

Klopt dit of heb ik mijn tegenstander echt een half punt ontnomen?
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Gebruikersavatar
super marti
Expert
Expert
Berichten: 1960
Lid geworden op: wo jul 02, 2003 12:19 am
Locatie: Amersfoort

Bericht door super marti » di nov 20, 2007 6:58 pm

Voor zover ik weet klopt dit Cas, zolang jij op mat speelt en blijft aanvallen en je geen zetherhaling enz enz enz doet speel je op winst en kan je doorspelen.
Perfectie....slechts één van mijn goede eigenschappen

Gebruikersavatar
Hans van Doorn
Expert
Expert
Berichten: 1622
Lid geworden op: di jul 01, 2003 3:36 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht door Hans van Doorn » di nov 20, 2007 10:48 pm

schaken is zo'n veelzijdig spel er zit zoveel in bovenstaande is weer een leuk voorbeeld het blijft altijd lastig hie reen goed oordeel over te geven, wat is sportief en wat is er mogelijk?

Gebruikersavatar
JanK
Expert
Expert
Berichten: 1417
Lid geworden op: do jun 16, 2005 9:20 pm

Bericht door JanK » di nov 20, 2007 10:49 pm

Ik wil wel eens weten wie daar gearbitreerd heeft in Huizen!

De claim tegen Matthew was geheel terecht, dat had een nul voor Matthew moeten zijn. Als hij zelf de klok stil had gezet om de arbiter om een dame te vragen dan was er niets aan de hand geweest. Nu heeft hij de pion laten staan en de klok ingedrukt. Tegenstander claimt correct! Arbiter besluit incorrect!

En Cas, je hebt helemaal gelijk! In snelschaak kun je geen remise claimen, tenzij beide spelers geen matpotentieel meer hebben. De klok is gewoon geldig. Dat verhaal dat je geen mataanval hebt, geld namelijk alleen bij versneld beeindigen (het berucht art. 10.2).

Over dat artikel 10.2: de Belgen gaan met Fischer tempo in de bondswedstrijden spelen, o.a. om dat artikel te omzeilen!
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Gebruikersavatar
Gunie du Chatinier
Expert
Expert
Berichten: 818
Lid geworden op: zo jul 20, 2003 11:09 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht door Gunie du Chatinier » wo nov 21, 2007 12:22 am

Om de opmerking van Jan aan te vullen: de claim dat de speler met meer tijd geen serieuze winstpoging doet, maar puur op de tijd zit te spelen geldt alleen in de laatste 2 minuten van het versneld beeindigen van langzame partijen, maar nooit in snelschaak of rapid. In het eerste geval heb ik destijds geleerd om de claim 'áan te houden', door te laten spelen todat er een vlag valt (al of niet electronisch) en vervolgens op basis van je observaties de claim met terugwerkende kracht afwijzen of toekennen.

Een ander punt is de vraag over het matpotentieel. In de door Cas beschreven situatie hangt het van af welke loper cas heeft. Het vervolg kan namelijk als volgt zijn: wit slaat de zwarte h-pion, promoveert vervolgens met zijn h-pion tot (zwartveldige) loper op h8. Als Cas een witveldige loper heeft heeft hij matpotentieel (bijvoorbeeld zw koning op a8, zw loper op a7, wit koning op c8, loper op c6 mat). ALs cas de zwartveldige loper heeft heeft hij geen matpotentieel en is de partij remise.

Gebruikersavatar
Gunie du Chatinier
Expert
Expert
Berichten: 818
Lid geworden op: zo jul 20, 2003 11:09 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht door Gunie du Chatinier » wo nov 21, 2007 12:50 am

Nog een kleine aanvulling: nadat cas de h-pion heeft geslagen heef thij sowieso matpotentieel omdat zijn pion kan promoveren. De 'verkeerde' loper is dan niet relevant meer. Ik ken het reglement niet uit mijn hoofd, maar herinner mij de formulering dat bij het slechtst denkbare tegenspel geen mat mogelijk is. Daar is hier geen sprake van: het slechtst denkbare tegenspel houdt hier in dat wit de zwarte h-pion laat promoveren.

Ik herinner mij een merkwaardig geval als wedstrijdleider.

Tijdens het versneld beeindigen heeft de witspeler circa twee minuten en K+T. Zwart heeft nog circa 3 minuten en K+T+Paard.
Wit claimt remise. Ik meld de spelers dat ik mijn beslissing uitstel en gelast hen door te spelen. Dat doen ze; vervolgens geeft zwart zijn toren weg. Zwart heeft ondertussen minder dan een minuut over. Wit heeft iets meer dan een minuut.. Zwart roept; ik accepteer de remiseclaim van wit. Ik wijs dat af omdat a. een remise claim geen remise aanbod is dat vele zetten later nog kan worden aangenomen en b. alleen de wedstrijdleider over een remiseclaim kan beslissen. Ze spelen door en zwart overschrijdt de tijd.
Aangezien wit matpotentieeel heeft (T tegen Paard) verklaar ik de partij gewonnen voor wit.
Er werden geen protesten ingediend, maar ik weet nog steeds niet zeker of ik juist gehandeld heb. Graag een reactie van Jan.

RPT
Expert
Expert
Berichten: 636
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 3:54 pm
Locatie: Amersfoort

Bericht door RPT » wo nov 21, 2007 9:17 am

JanK schreef: ...
Ik wil wel eens weten wie daar gearbitreerd heeft in Huizen!

De claim tegen Matthew was geheel terecht, dat had een nul voor Matthew moeten zijn. Als hij zelf de klok stil had gezet om de arbiter om een dame te vragen dan was er niets aan de hand geweest. Nu heeft hij de pion laten staan en de klok ingedrukt. Tegenstander claimt correct! Arbiter besluit incorrect!
...
Jan, even voor jouw begrip: deze partij van Matthew was niet in Huizen, maar bij het NK Bedrijvenschaak in Soesterberg, enkele weken geleden. Dit was niet (itt wat Arjan schreef) een snelschaakprtij, maar een rapidpartij. Volgens mij heeft de arbiter daarom wel adequaat ingegrepen.
Gunie du Chatinier schreef: Nog een kleine aanvulling: nadat cas de h-pion heeft geslagen heef thij sowieso matpotentieel omdat zijn pion kan promoveren. De 'verkeerde' loper is dan niet relevant meer.
Volgens mij niet van belang of Cas wel of niet de h-pion geslagen heeft. Zolang hij zijn eigen h-pion nog maar heeft kan er theoretisch een matstelling ontstaan. Trouwens, ook zonder zijn h-pion, maar met de h-pion van zijn tegenstander nog op het bord is mat mogelijk (wit: Kf2, Lf3, zwart: Kh1, pi h2)

Gebruikersavatar
JanK
Expert
Expert
Berichten: 1417
Lid geworden op: do jun 16, 2005 9:20 pm

Bericht door JanK » wo nov 21, 2007 12:47 pm

@Rene: In Soesterberg heeft de arbiter het goed gedaan. Ik was er vanuit gegaan dat het een snelschaakpartij betrof. Bij rapidschaak kun je de partij niet claimen op een onreglementaire zet van je tegenstander. Daarom dat de arbiter een tijdstraf uitdeeld voor hinderen van de tegenstander, omdat Matthew zijn zet niet volledig had afgemaakt. Het feit blijft staan dat Matthew de klok stil had moeten zetten en de arbiter om een dame of ander stuk vragen.

@Gunie: Volgens mij heb je het redelijk goed gedaan. De witte speler claimt op grond van artikel 10.2 en legt daarom de beslissing volledig bij de arbiter. Die laat doorspelen, er gebeurd nog het een en ander op het bord, uiteindelijk gaat zwart door de vlag. Ik zou besloten hebben voor remise, aangezien wit claimde en zwart geen winstpoging doet. Hij geeft zelfs zijn toren weg en hij wil zelfs remise. Het gedrag van de speler moet in art. 10.2 worden beoordeeld, niet de stelling!! Dat is ook direct het pijnpunt van het hele artikel en gaat daarom ook regelmatig fout.

Dat je geen protest heb gekregen is ook wel logisch, want dat is volgens het reglement niet mogelijk. De door de arbiter bepaalde uitslag is bindend:
10.2.d. De beslissing van de arbiter inzake de artikelen 10.2 a, b en c is definitief.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Plaats reactie