Wat had de wedstrijdleider moeten doen?

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
Plaats reactie
Ron
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Ron » zo feb 08, 2009 12:41 pm

Gisteren speelde ik een partij tegen schaakclub Bennekom.

Op de 38e zet van mijn tegenstander, tikte de nog overige 10 sec snel weg. Maar plotseling gebeurde er iets schandaligs.
Een medespeler ( Hotze met staart ) ging gehurkt aan onze schaaktafel zitten en mepte op de tafel waardoor mijn tegenstander ontwaakte uit zijn trance en zo zijn 2 zetten vlot uitvoerde.

Mijn 40e zet gaf de klok -1.00 aan waarop de wedstrijdleider van Veenendaal Nico mijn klok stilzette en uitlegde dat ik had verloren op tijd.

Heb uit frustratie geen reconstructie gedaan. Thuis gekomen klopte mijn notatieformulier niet en wellicht had ik de 40e zet wel uitgevoerd. Maar dat is niet de point.

Er is een protest ingediend door Veenendaal.

Verwacht er niet veel van. Vind het erg jammer dat er voor mij niemand op de tafel sloeg... :evil:

JanK
Expert
Expert

Re: Wat had de wedstrijdleider moeten doen?

Bericht door JanK » zo feb 08, 2009 12:55 pm

Onderstaande heb ik aan Ron gemaild vanmiddag, naar aanleiding van zijn vragen aan mij in een mail. Het is gebaseerd op de feiten die Ron hierboven heeft beschreven.

Een lelijke opeenvolging van incidenten.

De klap op de tafel:
De arbiter had de klok stop moeten zetten, toeschouwer Hotze de speelzaal uitzetten en beide spelers evenveel tijdcompensatie (2 minuten) moeten geven. Waarom beide spelers en niet alleen Ron: ik zie dit als een verstoring van buiten waar beide spelers last van hebben.

Melding gehaald (stond in Ron's mail aan mij):
Ook deze toeschouwer had door de arbiter gewaarschuwd moeten worden. En eventueel verwijderd moeten worden uit de speelzaal. En Ron eventueel tijdcompensatie moeten geven. Dit laatste is een grijs gebied, aangezien het niet expliciet in de regels staat vermeld. Verder heb je natuurlijk het probleem dat de thuisclub over het algemeen de arbiter levert.

40e zet, klok -1:00:
Een zet is pas klaar als de klok is ingedrukt. Aangezien de klok door de tijdcontrole is gegaan, voordat je deze volledig had ingedrukt, verlies je de partij. Echter alleen indien een speler of de wedstrijdleider dit constateert! En niet je eigen teamleider.
Ron schrijft wedstrijdleider van Veenendaal. Is het in de OSBO zo dat bij externe wedstrijden zowel van de thuis als uit club een wedstrijdleider leveren voor de wedstrijd? In dat geval had Nico het wel mogen zeggen.
In de KNSB competitie heb ik ook wel eens partijen verloren verklaard voor mensen die hun 40e zet net niet voltooid hadden. Zuur voor de speler.

Als conclusie zou ik zeggen dat Bennekom zich erg onsportief heeft gedragen in de wedstrijd. Het protest is volgens mij correct. Ron is gehinderd in het doen van zijn zetten. De competitieleider zal zeker ook de teamleider van Bennekom gaan benaderen en die zal een heel ander verhaal gaan opleveren. En dan moet hij afwegingen gaan maken en uiteindelijk met een besluit komen. Zal een lastige beslissing worden.

Aanvulling tov mail aan Ron: ik zag hierboven dat Ron niet zeker was hij de 40e zet had gehaald en door de omstandigheden niet had gereconstrueerd. In het geval dat de beide notaties niet volledig zijn en de arbiter al dan niet heeft staan meeschrijven met de partij, had altijd gereconstrueerd moeten worden door de arbiter. Als je als speler aangeeft dit niet te willen, geef je dus gewoon de partij op!
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Ron
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Ron » zo feb 08, 2009 1:33 pm

Jan,

ThnX voor de info.

Tja gehinderd en aangeslagen was ik op dat moment zeker...
Had van anderen gehoord dat ik 15 seconden gebruikte voor mijn laatste zet.

Hierbij de eindstelling, ik speelde met de zwarte stukken.

[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekij ... .jpg[/img][/url]

Dame d7 was mijn laatste zet van de partij!

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » zo feb 08, 2009 3:10 pm

Erg zuur Ron !
Er zit nog steeds schot in de zaak

RPT
Expert
Expert

Bericht door RPT » zo feb 08, 2009 10:09 pm

Nog een kleine toevoeging (die in een draadje in de categorie "borrelpraat" wel kan, vind ik): het lijkt mij waarschijnlijk dat deze Hotze van Bennekom dezelfde is die vorig jaar ongewild als getuige betrokken raakte bij een incident in de wedstrijd Pion Groesbeek-Veenendaal, waarbij een speler van de thuisclub de arbiter liet weten dat hij (de arbiter) niet de eerste zou zijn die door hem (de Pionner) over tafel werd getrokken. Blijkbaar heeft deze Hotze een bepaalde aantrekkingskracht tot incidenten.

Overigens, onze JanK was bij genoemde wedstrijd om duidelijke redenen niet de wedstrijdleider van dienst.

Trouwens wel heel zuur voor je, Ron. Wellicht een harde les: als iets dergelijks gebeurt altijd gelijk de klok stil zetten en assistentie van de wedstrijdleider inroepen (hoewel ik best begrijp dat je op het moment te overdonderd bent).

Ron
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Ron » ma feb 09, 2009 4:35 pm

De Gelderlander krant:

http://www.gelderlander.nl/sport/denksp ... -gezet.ece

Inderdaad overdonderd en te gefrusteerd om een zet te bedenken in 10 seconden.
Deze grappenmakers hebben mij uit mijn concentratie gehaald en bewust.
Had nog overwogen om paardestaart een directe schop te geven terwijl hij nog naast mijn tafel knielend zat,
want op dat moment stond ik direct op en zei aan de wedstrijdleider dat dit gewoon niet kon!

Enfin... de rest weten jullie. Heb zelf ook nog een mail verstuurd naar Kees Stolk met mijn protest.

Vraag me af, of mijn tegenstander de tijdscontrole ook had gehaald zonder 'het tikje' op de tafel van zijn clubgenoot?

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » ma feb 09, 2009 11:51 pm

Ik had niet begrepen dat het een thuiswedstrijd was voor Veenendaal. Nu snap ik ook waarom iemand van Veenendaal arbiter was.

Uit het kranteartikel blijkt dat Hotze de zaal is uitgezet. De arbiter had mijnsinziens beide spelers compensatietijd moeten geven voor de afleiding die Hotze heeft veroorzaakt. De fout van de meeschrijvende Bennekommer zie je wel vaker. Blijkbaar weten maar weinig mensen dat je in zo'n geval niets mag zeggen tot dat de vlag valt. Op dat moment is het aan de arbiter of hij door laat spelen, de partij voor degene die door de vlag gegaan is verloren verklaard of tot reconstructie van de partij overgaat.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Gunie du Chatinier
Expert
Expert

Bericht door Gunie du Chatinier » di feb 10, 2009 1:17 am

Om misverstanden te voorkomen: Nico Bosman is lid van Veenendaal; is officieel KNSB arbiter/wedstrijdleider en was de wedstrijdleider van zowel VSV1-Geleen1 (3H KNSB) en VSV2-Bennekom1 (promotieklasse OSBO) tegelijkertijd.
Alhoewel ik hem ken als een competente arbiter ben ik het wel met Jan eens dat hij hier niet adequaat heeft gereageerd.
Daarnaast begrijp ik ook de rol van de teamleider van VSV2 niet goed; Ron had nooit zelf een protest naar Kees Stolk mogen sturen. Dit gebeurt via de teamleider en de wedstrijdleider, eventueel ondersteund door een verklaring van de betreffende speler en eventuele getuigen en een verklaring van de wedstrijdleider.

Ik heb overigens alle begrip voor de emotie van Ron; behalve de genoemde incidenten gedroeg een deel van de Bennekommers zich ronduit onvriendelijk/vijandig. Een van de spelers vertelde mij dat hij zich schaamde voor het gedrag van een aantal teamgenoten.

Ron
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Ron » di feb 10, 2009 8:20 am

Koos Stolk liet weten dat ook het verhaal van de tegenpartij
gehoord moet worden en dat is de taak van competitieleider.

Koos wilde geen uitspraak doen in een geval dat nog behandelt wordt.

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » di feb 10, 2009 4:09 pm

Logisch Ron, aangezien Koos geen competitieleider in de OSBO is. Ondertussen wel het verhaal op de site van Bennekom gezien:
Ondertussen was er tumult ontstaan bij het einde van het duel tussen De Beule en Flohr. Behalve de Bennekommer, was ook zijn tegenstander in tijdnood gekomen. De Beule had nog slechts tientallen seconden. Zijn zetten werden reglementair door een clubgenoot genoteerd. Op het hoogtepunt van de tijdnood tikte echter een medespeler van De Beule, kennelijk van de spanning, op de tafel. Wedstrijdleider Nico Bosman verwijderde terecht deze speler. De Beule haalde de tijdnood, echter bleek dat niet voor Flohr het geval. Zijn vlag was gevallen en Bosman kon niets anders doen dan de partij voor de Veenendaler verloren verklaren. Dat leidde weer tot protesten van Flohr. Veenendaal heeft bij de competitieleider geprotesteerd tegen de gang van zaken rond de tijdnood.
Zie http://www.bennekomsesv.nl/?p=687 voor het complete verhaal uit Bennekom.
Greetz,
Jan

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » wo feb 11, 2009 1:07 pm

@Ron: heb je dit protest in de KNSB-beker gezien: http://www.schaakbond.nl/wedstrijdschaa ... -groesbeek?

Een speler voor drie KNSB wedstrijden geschorst ivm voorzeggen!
Greetz,
Jan

Ron
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Ron » wo feb 11, 2009 6:23 pm

ThnX!

Ik hoop echt dat schaakclub Bennekom1 bij een snelle uitspraak van de competitieleider voor de komende 3 externe wedstrijden een invaller moet gaan zoeken!. :D :D :D

RPT
Expert
Expert

Bericht door RPT » wo feb 11, 2009 6:34 pm

JanK schreef:@Ron: heb je dit protest in de KNSB-beker gezien: http://www.schaakbond.nl/wedstrijdschaa ... -groesbeek?

Een speler voor drie KNSB wedstrijden geschorst ivm voorzeggen!
Mi een veel te lage straf. Het ging in dat geval wel om het beslissende punt; had wat mij betreft minimaal een seizoen moeten zijn.

Wellicht ideetje: als tijdens een KNSB-wedstrijd van ons de beslissende partij bezig is en de omstanders zien de winst, laten we barman Gerrit de winnende zet roepen. Wordt hij geschorst voor 3 wedstrijden...

Maw: eigenlijk bizar dat het reglement blijkbaar niet voorziet in een straf voor het team. Het is toch een teamwedstrijd en niet 8 individuele partijen?!

Ed van de Gevel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Ed van de Gevel » wo feb 11, 2009 7:40 pm

Op Utrecht Schaak valt te lezen, dat de oorspronkelijke gepubliceerde sanctie 1½ jaar was, wat binnen een half uur gewijzigd werd in 3 wedstrijden....
"Without facts decisions cannot be made logically, you must then rely on human intuition"
- Mr. Spock, Assignment Earth -

Plaats reactie