in memoriam Willem Bor

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
arjan
Expert
Expert

in memoriam Willem Bor

Bericht door arjan » vr mei 29, 2009 10:30 am

Mij bereikte het trieste bericht dat Willem Bor eergisteren op de leeftijd van 49 jaar is overleden.
Er zit nog steeds schot in de zaak

André
Gevorderde
Gevorderde

Re: in memoriam Willem Bor

Bericht door André » vr mei 29, 2009 11:14 am

Heb gisteren met ontsteltenis het bericht van Jeroen doorgekregen en ben nog niet geheel in staat om het trieste nieuws tot mij door te laten dringen. Het is blijkbaar echt zo.

Een zeer goede schaker en bovendien een zeer aimabel mens is niet meer. Wat een verlies voor de club! Willem, ik zal je missen...
Ieder nijlpaardje zingt zoals het gebekt is

JeroenBugel
Expert
Expert

Bericht door JeroenBugel » vr mei 29, 2009 11:27 am

Wat een schokkend bericht.
Verschrikkelijk.

Veel sterkte voor familie en naaste vrienden.

Gunie du Chatinier
Expert
Expert

Bericht door Gunie du Chatinier » vr mei 29, 2009 11:57 am

Ik hoorde het gisteravond al bij het Open Veens. De aanwezige Amersfoorters waren allen aangeslagen. In Willem verliezen we een intelligente en hulpvaardige clubgenoot (altijd bereid om ergens mee te helpen). Bovendien viervoudig clubkampioen en tientallen malen bord 1 speler voor Amerfoort 1. Daarnaast was zijn zeer brede algemene ontwikeling en belangstelling opvallend. In januari won hij met zijn team nog de chess quiz night en als ik Ton mag geloven zou Willem in zijn eentje ook nog gewonnen hebben of minimaal hoog geeindigd zijn. We zullen hem missen; laten we hem in ere gedenken.

Dalmuti
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Dalmuti » vr mei 29, 2009 12:08 pm

Ojoj, een groot, geweldig gezellig mens , ik lees het net in en in triest.
Ik wens de familie/vrienden/kennissen/sga heel veel sterkte de komende tijd !

Bram

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door marcel flohr » vr mei 29, 2009 12:30 pm

Erg triest...

iedereen sterkte toegewenst..

RobertKrouwel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door RobertKrouwel » vr mei 29, 2009 12:47 pm

Dat zijn geen leeftijden meer om zo een persoon al te verliezen.
Ik ken willem nog maar kort maar vond het een geweldig persoon.

Veel sterkte aan alle mensen die hem nog veel langer kennen dan mij.
Kick 'em while they're Down.
http://www.youtube.com/watch?v=SRaw_DBxQaI

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » vr mei 29, 2009 12:49 pm

Even van de kaart, ongelooflijk!
Echt ff niet normaal.

Heel erg veel sterkte aan de directe familie, betrokkenen.
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Wouter Waagmeester
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Wouter Waagmeester » vr mei 29, 2009 12:52 pm

Ik zag Willem voor het eerst actief drie jaar geleden in Hoorn. Hij speelde toen tegen Kasimdjanow om de KNSB-beker. Dat zag er rond de 40ste zet nog helemaal gelijkwaardig uit, die stelling. Zo sterk was hij wel. Ik heb de afgelopen twee jaar vaak naast hem gezeten in de bondswedstrijden. Vanuit mijn eigen ruineschaak, was het bijna altijd een belevenis om naar het verfijndere werk te kijken. Willem was na afloop van de bondswedstrijden altijd aangenaam gezelschap. Met vele anecdotes op schaakgebied, maar met verder ook een brede maatschappelijke interesse. Zo jammer dat hij er nu niet meer is. En er nooit meer bij zal zijn. Ik kan het nog maar moeilijk geloven.

Peter
Expert
Expert

Bericht door Peter » vr mei 29, 2009 1:44 pm

Woorden schieten te kort. Wat een vreselijk nieuws. Ik denk dat het goed is om Willem vanavond in ere te herdenken.

Hij is in de afgelopen jaren een zeer betrokken en waardevol lid geweest. Er is veel over hem te vertellen. Zo organiseerde hij soms spelletjesdagen waarbij hij een gezelschap in zijn prachtige appartement uitnodigde en er dan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (lees midden in de nacht) allerlei spellen werden gespeeld. Willem zorgde er in de tussentijd voor dat de innerlijke mens NIETS tekort kwam. Welk spelletje het ook betrof, hoe moeilijk of dom ook, Willem probeerde het volkomen te beheersen en de regels zo goed mogelijk uit te leggen aan de mensen die wat minder snel van begrip waren.

Recent nog verbaasde hij mij (of misschien juist niet) toen uit een van zijn stukjes in het clubblad bleek dat hij de gepubliceerde partijen van jeugdspelers uit onze interne allemaal had nagespeeld. Daar zat een fragment in uit een partij van Dogukan. Laatstgenoemde veegde zijn tegenstander volledig van het bord en wist met een doos vol materiaal voor een prachtzet te produceren, die HET SNELST won. Willem had dit opgemerkt en schreef hierover dat iemand die dit soort zetten kan vinden, ECHT TALENT moet hebben, waarmee hij zorgde voor een trotse Dogukan en moeder Laila. Dat was Willem. Oog voor detail in een wereld voor vluchtigheid,

We zullen je missen kerel !
Grooooovy BABY!

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » vr mei 29, 2009 2:02 pm

Begin jaren 80 leerde ik Willem kennen in het oude denksportcentrum 'de remise' in Utrecht, in de wijk Lombok. De interne competitie van de schaakvereniging Utrecht was voor mij een genot om te spelen. Na afloop van de schaakavonden gingen Willem, Pieter Nieuwenhuis, (wijlen) Bas van Gaalen, en ik, bij Bas thuis tot diep in de nacht het Jaenisch en de Najdorf bekijken. Natuurlijk met het nodige patswerk. Ook op zijn afstudeerfeest was ik samen met Bas van de partij. Daar heb ik ook de zus van Willem ontmoet. Zij is tegenwoordig met haar gezin woonachtig in Amersfoort. Ik trok in de jaren 90 Willem naar onze club toe. De vele bondswedstrijden en toernooien, Borgerhout- Belgie, Wijk aan Zee, Liberec, brachten ons tot elkaar, en tot een zekere vriendschap. Willem was een gezellige jongen met een luisterend oor. Sociaal en betrokken. Hij kon geweldig vertellen, maar ook kritisch luisteren. Hij kon geweldig schaken, maar ook verliezen. Ik bewaar aan Willem mooie herinneringen. Mijn medeleven gaat uit naar zijn familie, en naar al zijn schaakvrienden. Onze vereniging zal nog enige tijd nodig hebben om deze gevoelige klap te verwerken. Willem, rust zacht.
Er zit nog steeds schot in de zaak

Sacapiece
Expert
Expert

Bericht door Sacapiece » vr mei 29, 2009 2:13 pm

Na de wedstrijd tegen Alphen zat Willem vol enthousiasme mee te praten over de toekomst; het eerste en tweede in de KNSB, een eventueel boek over het Halloween gambiet, et cetera, et cetera...
Hij mag het allemaal niet meer meemaken, vreselijk! De club verliest een groots clublid

RobertKrouwel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door RobertKrouwel » vr mei 29, 2009 2:15 pm

Ik vraag het liever hier dan op utrechtschaak. Maar er wordt gesproken op utrechtschaak over dat hij er zelf voor gekozen zou hebben. (zelfdoding)

Is dit een misselijkmakkende grap of droevige waarheid?
Kick 'em while they're Down.
http://www.youtube.com/watch?v=SRaw_DBxQaI

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » vr mei 29, 2009 2:51 pm

Robert (e.a.), ik via via vernomen dat Xander Wemmers het overlijdensdraadje in de gaten houdt en eventuele sensatiezoekers zal weren danwel censureren.

Ik denk dat het hoe en waarom niet echt relevant is; Willem is er niet meer en met hem sterft een klein stukje van mijn SGA...
Verba volant, scripta manent

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » vr mei 29, 2009 2:58 pm

Vanaf het moment dat ik Willem leerde kennen bij Amersfoort heb ik enorm respect voor hem gehad. Hoe hij met mensen omging, wat hij van schaken wist, de interresse voor zo'n beetje alles en de bijbehordende kennis die hij bezat. Ik heb met Willem veel gesproken, ooit nog een keer tot diep in de nacht bij hem thuis na een competitieronde in Belgie over van alles en nog wat. Verder heb ik veel met hem geschaakt, bij Amersfoort, bij Borgerhout in de Belgische competitie en toernooien binnen maar ook buiten Nederland. Zo ben ik bijvoorbeeld een keer een week met Willem in Barcelona geweest, waar we tussen de rondes door heel Barcelona hebben gezien en liters sangria gedronken. Maar ook bij Willem thuis, uren hebben we zitten analyseren op verschillende stellingen, hebben we varianten verworpen en nieuwtjes besproken en bedacht.

Ik heb heel veel goede herinneringen aan Willem, ik vind het heel erg dat hij er niet meer is. Voor zijn naasten, voor heel schaakclub Amersfoort, voor de hele schaakwereld, voor iedereen.

Willem, we gaan je missen....

Plaats reactie