in memoriam Willem Bor

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
RPT
Expert
Expert

Re: in memoriam Willem Bor

Bericht door RPT » vr mei 29, 2009 2:59 pm

Ik kan er ook nog steeds niet bij, wat een afschuwelijk en onwerkelijk bericht.

Ik kende Willem nog niet zo lang. Voorgaande periodes bij Amersfoort heb ik gemist, maar na zijn terugkeer 2 jaar geleden was hij teamgenoot in SGA1. In die relatief korte periode is me wel duidelijk geworden dat hij een bijzonder mens was. Geen onderwerp zo vreemd, of hij kon er over meepraten. En een wedstrijd met hem op het eerste bord was toch duidelijk anders dan zonder hem. Dat gaf gewoon een beetje meer zekerheid en zelfvertrouwen aan de rest van het team. Zijn manier van schaken heb ik de afgelopen 2 jaar met een mengeling van bewondering en verwondering zitten bekijken. Vaak zag het er niet uit, maar wel altijd oerdegelijk. Daarbij kom Willem met engelengeduld de vis op het droge trekken; om jaloers op te worden. En als het dan een keertje mislukte en hij verloor (gebeurde zoals wij weten niet al te vaak) was hij daar, zoals een echte winner betaamt, goed ziek van.

Anderhalve week geleden zat ik nog met Lukas Boutens, Eric de Haan en Willem in een "als je haar maar goed zit"-team bij het Waalkade toernooi in Nijmegen. 's Ochtends was het op Utrecht CS even onzeker of Willem wel kwam, want hij had op de voicemail van Lukas ingesproken dat hij ziekjes was en niet zeker wist of hij wel meedeed. Toen Lukas en ik al in de trein zaten en de hoop hadden opgegeven, kwam hij vlak voor vertrek toch nog opdagen. Want een middagje schaken liet hij niet snel lopen. Het werd een leuke dag, ondanks het enigszins tegenvallende weer en dito resultaat (foto's van dit evenement met Willem prominent afgebeeld te bekijken op http://www.waalkadetoernooi.nl/).Toen in de loop van de dag het zonnetje toch nog voorzichtig doorbrak, kon er op het terras nog van enkele biertjes worden genoten. In de trein werd zoals gebruikelijk menig anecdote en de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Daarbij ook nog gesproken over het nieuwe seizoen met 2 teams in de KNSB, waar Willem veel zin in had ("maar we moeten eigenlijk nog wel een paar versterkingen hebben!"). En we waren nog juist op tijd terug in Utrecht, zodat Willem nog het slot van de bekerfinale kon bekijken. Want ook dat mocht zich in zijn zeer brede belangstelling verheugen. Bovenaan de roltrap op Utrecht CS zeiden we gedag. "Tot binnenkort op de clubavond". Niet dus. Wat zal hij vreselijk gemist gaan worden.

Willem, rust zacht.

Jesse
Beginner
Beginner

Bericht door Jesse » vr mei 29, 2009 3:38 pm

Wat een verschrikkelijk nieuws, zelf kan ik het nog nauwelijks geloven. Met Willem kon je altijd een praatje maken en hij kon als geen ander schaken met zijn eigen kenmerkende stijl. Dat hij er niet meer is is een groot verlies. Willem, rust in vrede.

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » vr mei 29, 2009 3:58 pm

Woorden schieten te kort. Zal hem ook gaan missen tijdens discussies aan de bar aan het eind van de clubavond.

Rust zacht Willem!
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » vr mei 29, 2009 6:34 pm

Vandaag ben ik bij de zus van Willem geweest. We kennen elkaar al een tijdje. Onze kinderen hebben bij elkaar in de klas gezeten. Een paar maanden geleden is de vader van Willem overleden en nu Willem. Ze heeft het er zichtbaar moeilijk mee. We hebben nog een aantal herinneringen opgehaald. Ons gesprek gaf me een goed gevoel. Ze heeft me een stapel rouwkaarten meegegeven. Ik zal de kaarten vanavond meenemen naar de club.
Er zit nog steeds schot in de zaak

ruudkuchler
Expert
Expert

Bericht door ruudkuchler » vr mei 29, 2009 8:09 pm

Er zijn gewoon geen woorden voor.

http://www.youtube.com/watch?v=nYs61HACzOw

Dit is een video uit augustus 2008.
Willem hoeld een toespraak bij het huwelijk Paul van der Hoeven (Messemaker 1847).
Willem en Paul zijn ooit NK-kampioenen doorgeefschaak geweest.
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde.
In de praktijk zijn ze dat niet.

Marcel Janssen
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Marcel Janssen » vr mei 29, 2009 11:23 pm

Iedereen veel sterkte toegewenst

Sytze van der Velde
Expert
Expert

Bericht door Sytze van der Velde » za mei 30, 2009 1:54 am

Aan Willem Bor denk ik terug als een kanjer van een mens en als een sterk schaker. Het laatste spreekt voor zich gezien zijn resultaten en nagelaten partijen bij Paul Keres, bij ons SGA en in internationale competities en toernooien.

Kanjer van een mens wil ik graag even toelichten.
Allereerst was Willem erg veelzijdig: een harde werker die veel overuren maakte voor zijn ICT-werkgever(s); een echt spelletjesmens die velen gastvrij onthaalde bij hem thuis, een levensgenieter waaraan een goede maaltijd en een lekker drankje besteed was, een betrokken bestuurder bij de KNSB en eerder bij Paul Keres. Ook tijdens onze ledenvergadering gaf hij stevig zijn mening als hij vond dat dat in het belang van zijn kluppie nodig was. Willem kon slecht tegen onrecht, helaas waren er tijdens zijn bestuursperiode bij de KNSB in de bond mensen actief die de woorden "fair play" niet in hun woordenboek hadden staan.

Ik ben ervan overtuigd dat Willem nog vol plannen zat en hier nog vele jaren actief wilde zijn. Helaas is het niet alleen zo dat je tijdens een onbezorgde vakantie fysiek plotseling door noodweer verrast kunt worden met fatale gevolgen; ook onze geest kan - als het dramatisch tegenzit - binnen korte tijd zoveel stress ervaren dat er soms onvoldoende energie beschikbaar is om een en ander (letterlijk) het hoofd te bieden.

Tot slot twee persoonlijke dierbare herinneringen aan Willem: een heerlijk ontspannen en gezellig avondje in Echternach in een grote binnentuin van een pizzeria enkele jaren geleden (samen met o.a. Petra + Jasper, Ruud K en Dimi) en een inspirerend aantal maanden internetcorrespondentieschaak met Willem als grote trekker, die iedere deelnemer met zijn bijdragen het volle pond gaf en overal gedetailleerd en enthousiast op in ging.

Het is mij een eer en een genoegen Willem Bor gekend te hebben. Ik wens familie, vrienden en vele SGA-schaakmaten veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

René
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door René » za mei 30, 2009 8:01 am

Ik kan hier echt niet bij en ben ontzettend verdrietig te moeten lezen dat Willem er niet meer is.

Een aantal jaren geleden heb ik een aantal emailschaaktoernooien gespeeld. Op het moment dat ik na wat promoties en hogere rating wat hoger kon gaan spelen, zijn we in teamverband gaan spelen, Willem deed mee zoals Willem altijd aan iets meedeed: voor 100,00%. Hij heeft iedereen, maar vooral mij, aangejaagd, hij was bloedfanatiek en tot het gaatje gedreven. Hij heeft een aantal prachtige dingen gedaan in diverse partijen, in die tijd heb ik diep respect en grote bewondering gekregen voor de schaker Willem Bor.
Het was de bedoeling om de gespeelde toernooipartijen met alle analyses en verhalen eromheen in een boekje te gaan opnemen. Door mijn privé-omstandigheden is het daar niet van gekomen, maar ik kan niet anders dan deze klus alsnog oppakken! Wellicht met hulp van andere clubgenoten?
Overigens: ik schat in dat het materiaal wat ik bezit, voor meer dan de helft bestaat uit Willems bijdragen...

Ondanks dat Willem binnen de schaakwereld en zijn werk veel autoriteit en *hardheid* bezat, was hij een gevoelig mens die heel veel meer van het leven had willen maken, maar zijn zorgen en verdriet vooral voor zichzelf hield.
JUST DO IT !!

Patrick
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Patrick » za mei 30, 2009 12:33 pm

Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik het bericht las, echt heel onwerkelijk. Op zo'n jonge leeftijd, daar schrik ik wel van.

Ik wens zijn familie en vrienden heel veel sterkte bij het verwerken van het verlies.

Gerard van Otten
Expert
Expert

Bericht door Gerard van Otten » za mei 30, 2009 12:54 pm

Juist nu, op een stralende zaterdagmorgen met een strakblauwe lucht en een aangename temperatuur kan ik het nog steeds niet bevatten. De hele wereld draait gewoon door, maar Willem is er niet meer. Gisteravond op de club hadden we het er nog over, het is nu net zo ongeveer het moment dat Willem wel binnen zal komen vallen. Niet dus. Nooit meer. Ik kende Willem natuurlijk nog niet zo heel lang, omdat ik pas drie jaar lid ben van SGA. In die periode heb ik wel een zeer positief beeld gekregen van hem, zowel als schaker en als mens. De klap zal nog lang nawerken.

Hans van Doorn
Expert
Expert

Bericht door Hans van Doorn » zo mei 31, 2009 9:09 pm

Vorig jaar zomer nog met m bij het toernooi in Vlissingen geweest. Een vriend en enthousiaste schaker overleden dat doet pijn in mn hart. Willem we zullen je missen en dan bedoel ik echt gaan missen!! Ook heel veel sterkte gewenst aan de familieleden die dit pijnlijke verlies moeten verwerken.

RobertKrouwel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door RobertKrouwel » wo jun 03, 2009 8:23 am

Mensen die morgen naar de crematie gaan. Verzamelen jullie eerst bij de Drietand (is misschien symbolisch wel mooi) en gaan jullie daar vandaan richting het crematorium of gaat ieder op zichzelf?
Kick 'em while they're Down.
http://www.youtube.com/watch?v=SRaw_DBxQaI

Guus
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Guus » wo jun 03, 2009 10:43 am

Ik ben een lang weekend weggeweest en lees zojuist het tragische bericht. Kan het eigenlijk niet bevatten, pas 49 jaar. Willem was een gepassioneerd schaker en aimabel mens bovendien. Een enorm verlies voor SGA, de schaakwereld en iedereen die hem gekend heeft.

Willem, rust zacht.
Doordat ik de laatste tijd vaker schaak, merk ik dat ik steeds rotter dam

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » wo jun 03, 2009 4:10 pm

Zo te zien zal morgen het hele eerste team aanwezig zijn en ook de meeste bestuursleden. Daarnaast nog een aantal clubleden alsmede een groep schakers uit Utrecht. De laatste eer aan Willem zal zo waardig worden bewezen en daarmee zullen we dit moeten proberen af te sluiten.
Verba volant, scripta manent

Gerard van Otten
Expert
Expert

Bericht door Gerard van Otten » do jun 04, 2009 2:35 pm

Voor hen die niet in de gelegenheid waren de herdenkingsbijeenkomst van Willem bij te wonen hieronder het programma. Het was een waardige dienst met mooie herinneringen aan Willem. Laten we die koesteren.

Binnendragen van de kist

Misa Criolla, Kyrie

Welkom

Gedicht door Ruben en aansteken van de kaars door Quinten

Nu je spreken
tot staan is gekomen,

je stroom van verhaal op verhaal
is stilgevallen,

je laatste woorden
verstorven liggen
op je lippen,

nu je onrust