Schaakboek voor jeugd om te schaken te leren

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
Plaats reactie
AlexanderM
Gevorderde
Gevorderde

Schaakboek voor jeugd om te schaken te leren

Bericht door AlexanderM » ma jun 22, 2009 8:33 am

Heeft iemand een goed advies welk boek geschikt/leuk is om mijn zoon Marnix schaken te leren. De loop van de stukken kent hij al en we spelen af en toe een potje, maar ik zou af en toe ook wel oefeningen met hem willen doen die ook leuk zijn.

Dimi
Expert
Expert

Re: Schaakboek voor jeugd om te schaken te leren

Bericht door Dimi » ma jun 22, 2009 9:42 am

Stap 1 en 2 misschien?

RobertKrouwel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door RobertKrouwel » ma jun 22, 2009 9:47 am

Alexander ik zit in hetzelfde bootje mijn zoon wordt volgende week 7 en die leer ik ook schaken nu.

Stap 1 werkt perfect. Koop een vel met stickers grote en kleine. En deel stickers uit als hij het goed doet. Daar kan echt geen boek tegen op. Ze het lekker laten doen stellingen nabouwen uit stap 1. En uitleggen, veel uitleggen. Maar het helpt echt. Mijn zoon komt volgend jaar een paar keer mee naar de SGA training voor stap 1
Kick 'em while they're Down.
http://www.youtube.com/watch?v=SRaw_DBxQaI

AlexanderM
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door AlexanderM » ma jun 22, 2009 11:41 am

Ok, ik zal stap 1 eens aanschaffen, ik vraag me alleen af of er voor de allerjongsten misschien ook "leukere" boeken zijn met wat meer verhaal.
Kan stap 1 ook op de club gekocht worden?

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » ma jun 22, 2009 12:18 pm

Er zijn geloof ik speciale stappenboeken voor jonge kinderen, opstapjes. Schijnt net iets anders te zijn, gericht op een jonger publiek. Er is vast iemand op de club die ervaring met die dingen heeft.

Wouter Waagmeester
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Wouter Waagmeester » ma jun 22, 2009 2:11 pm

Als je stap 1 hebt gedaan (dat vinden ze altijd leuk, want daar kun je lekker snel doorheen rauzen), dan kun je mooi overstappen op Jeugdschaak van Withuis. En Stap 2 er een beetje bij doen. Ik heb er nog wel een stuk of 5 van (van die van Withuis dus).

RobertKrouwel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door RobertKrouwel » ma jun 22, 2009 11:32 pm

hmmm daar heb ik dan ook wel interesse in als je er 1 over heb.

Wouter Waagmeester
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Wouter Waagmeester » di jun 23, 2009 12:22 am

Ik neem de boeken wel even mee vrijdag. En zet ze dan gewoon in de bibliotheek in het materialenhok. Ik heb 5 x `Jeugdschaak`, 1 x `Schaak Zelf` (speciaal voor kinderen tussen 5-9 jaar) en 2 x 'Juniorenschaak` (voor de gevorderde jeugdspeler). Goed, tijdloos opleidingswerk. Wie interesse heeft, kan een boek gewoon meenemen en later terugzetten (uiteraard).

AlexanderM
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door AlexanderM » di jun 23, 2009 2:34 pm

Jeugdschaak is toch al heel oud (= heb ik zelf les uit gehad :( )? Benieuwd of ik die zelf nog heb, maar denk het niet, vermoedelijk uit elkaar gevallen. Ik dacht alleen dat er in de tussentijd misschien ook betere boeken waren gekomen, een aantal jaren geleden wel in een "Schakend Nederland" iets over gelezen maar dat ben ik natuurlijk alweer vergeten. Het idee van stap 1 en stickervel spreekt me wel aan, dat werkt altijd, zo is Marnix ook zindelijk geworden.

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » di jun 23, 2009 4:37 pm

Volgens mij heb ik ook nog wel een aantal exemplaren van het boek van Withuis liggen. Die kan ik ook wel een keer meenemen naar de club.
Als je de stappenmethode gebruikt is het voor de docent volgens mij ook wel handig om het docentenboekje erbij te hebben.

Even gezocht op Google:
  • Andere mogelijkheid die blijkbaar ook nog steeds scoort: "Oom Jan leert zijn neefje schaken".
  • En bij "Paard en Go" in Amsterdam staat deze in de kast: "Baron Rokade van Pat tot mat" van Loes de Gruijl voor kinderen in groep 3.
PS Bestuur: zonder dat die ouders het weten, leiden ze zichzelf op tot schaakleraar. Handig voor op de club. Sssssst niet verder vertellen. :mrgreen:
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

AlexanderM
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door AlexanderM » vr jul 03, 2009 10:16 pm

Ik heb de stappenmethode besteld en net binnen. Ziet er goed uit. Zowel stap 1 als de beide opstapjes. De opstapjes zijn wel nuttig voor een 5-jarige denk ik. Ook de trainers handleiding besteld, staat veel nuttige informatie over lesgeven als ik het even snel doorkijk. Ik geloof dat het zwaarder wordt voor mij dan voor Marnix.
Bedankt voor de adviezen.
:lol:

RobertKrouwel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door RobertKrouwel » ma jul 06, 2009 8:15 am

JanK schreef: PS Bestuur: zonder dat die ouders het weten, leiden ze zichzelf op tot schaakleraar. Handig voor op de club. Sssssst niet verder vertellen. :mrgreen:
Volgens mij was ik dat al :lol:

Plaats reactie