Matten 8 Mikhail Tal

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
Plaats reactie
Hans van Doorn
Expert
Expert

Matten 8 Mikhail Tal

Bericht door Hans van Doorn » zo dec 26, 2010 12:53 pm

Het is 2e kerstdag, de sneeuwregen druilt neder. Lekker op de bank Matten 8 lezen het door Genna Sosonko geschreven verhaal over Mikhail Tal. Mn gedachten even aan de wedstrijd van Ton Schuit tegen Genna Sosonko in de Johannes Kerk te Amersfoort jaren geleden, een zaal met 1 bord, 2 stoelen, man tegen man, een ruimte van 20 bij 20 meter alleen die ene partij. Wat kan deze Genna prachtig schrijven over HET GENIE! Wat maakt het schaken zo mooi maar veel meer eigenlijk de mens achter de schaker. Telkens weer weet Matten mij te grijpen maar dit verhaal over Mikhail Tal ja deze man moet Gary overstegen hebben??? Of is het meer de knusheid zoals het schaken in die jaren beleefd werd wat mij grijpt? Geen computers, maar MENSEN die naar een zaal kwamen om hun held te zien! Jammer dat Gary niet meer speelt, Magnus heeft het stokje overgenomen maar is hij de absolute heerser?? Geeft hij het schaken die extra dimensie of waren dat echt mannen zoals Tal en Kasparov??? Carol Peter Gouw zei ooit Chess is fun en misschien een beetje meer! Dit verhaal uit Matten 8 is dat zeker! Gewoon ff een Borrelpraatje :lol:

Gelijk maar ff internet afgestruind....
http://www.radio1.nl/contents/22810-sch ... ikhail-tal

edwin
Gevorderde
Gevorderde

Re: Matten 8 Mikhail Tal

Bericht door edwin » zo dec 26, 2010 2:29 pm

Hé Hans,

Daar kan ik mij niets meer van herinneren. Waarom speelde mijn vader tegen Sosonko en hoe liep het af?

Edwin
The Former Next Club Champion

Hans van Doorn
Expert
Expert

Bericht door Hans van Doorn » zo dec 26, 2010 3:46 pm

geen ideee het was een vooruitgespeelde partij voor mde competitie toen sga nog 1e klasse KNSB speelde geloof remise of gewonnen door Sosonko Wim zal het wel weten ;-) maar niemand mocht die zaal in dit was schaken op hoog nivo en wij waren 10/11 jaar oud(en dus rumoerig);-) Het radiobericht (klik op de link hierboven) geeft mooi aan waar het schrijven over Tal over gaat. Het is gewoon erg goed geschreven met name waar het leven over gaat LIVE LIFE to the MAXXXX. Zelf zie ik Genna Sosonko altijd een beetje als een grijze muis maar dat is dus zeer ten onrechte hij schrijft echt zoooo mooi echt de moeite waard terecht wat de radioreporter zegt een hoogstandje. By the way ik heb het verhaal nog niet eens uit haha maar goed ik was/ben al snel onder de indruk en moest dit ff kwijt in de categorie borrelpraat.
Laatst gewijzigd door Hans van Doorn op zo dec 26, 2010 9:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans van Doorn
Expert
Expert

Bericht door Hans van Doorn » zo dec 26, 2010 4:57 pm

Nou een klein tipje van de MATTEN sluier OMDAT Genialiteit uiteraard wordt gekenmerkt door eenvoud ;-)

De volgende tekst uit het verhaal door Sosonko over Tal geeft dat uitermate goed weer:

"Toen ik meer tijd met hem doorbracht, besefte ik dat je niet echt een god hoeft te zijn om potten te bakken. Je moet een god zijn om het soort potten te bakken waarvan andere pottenbakkers nooit gedroomd hebben."

En

"Als je speelt, vecht je tegen de ideeen en de wilskracht van je tegenstander, maar als je je gedachten op papier zet, duikt er een ander op die over je schouder kijkt en je genadeloos zelfs de kleinste valse noot onder de neus wrijft. Hij kent al je foefjes,smoesjes en trucs." ( Sosonko in gesprek met Tal tijdens het schrijven van het artikel???)

Dit is maar een klein stukje uit het 65 pagina's tellende vermakelijke verhaal van Sosonko over een man die slechts 55 jaar werd maar leefde to the MAXX op zijn manier, voor de schaaksport!

Plaats reactie