Schaakverhalen

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
Plaats reactie
Sharif
Beginner
Beginner

Schaakverhalen

Bericht door Sharif » ma jun 20, 2011 11:26 am

Heb je weleens tijdens toernooien of schaakpartijen iets meegemaakt dan kan je het meedelen. Het kan leuk, grappig of leerzaam zijn.

Ik vertel mijn verhaal.

Ik was toen 1 jaar in Nederland. Door oorlog was ik gevlucht uit Afghanistan. Om niet te denken aan alle ellendes in Afghanistan hield ik me bezig met schaken.

Door een tip van een medewerker van AZC ( Asielzoekerscentrum ) was ik lid geworden van schaakclub de combinatie in Asten.

De internencompetitie was begonnen en ik ging die avond de eerste partij spelen in een schaakclub. Het was voor mij heel erg spannend! Alle schakers waren natuurlijk volwassen behalve een kleine jochie van een jaar of 7. Toen dacht ik bij mijzelf, komt hij ook meedoen met competitie? Kan hij schaken?

De indeling was bekend en raad eens tegen wie ik moest spelen? Tegen die kleine jochie.

"Om van zo'n kleine jochie te winnen, moet een makke zijn", dacht ik. Hij was zo klein dat hij soms op stoel moest zetten om stukken voortzetten.

Het werd anders dan wat ik gedacht had. Ik kreeg al in het begin moeilijkheden en uiteindelijk moest ik opgeven.

Onderweg naar AZC dacht ik," Wow.. hier kunnen Nederlanders zo goed schaken! Zo kleine jochie kan zo goed schaken!!Ik maak dan nooit een kans om van anderen die veel groter dan hem zijn om wel eens te winnen". :D

Dat kleine jochie was niemand anders dan Robin Swinkels!

SGABeest
Expert
Expert

Re: Schaakverhalen

Bericht door SGABeest » ma jun 20, 2011 7:46 pm

LEUKE ANNEKDOTE!
Help! Hij communiceert.........

super marti
Expert
Expert

Bericht door super marti » di jun 21, 2011 9:06 am

:P Mooie!!
Perfectie....slechts één van mijn goede eigenschappen

Remy
Expert
Expert

Bericht door Remy » wo jun 22, 2011 6:31 pm

Wou dat ik dat kon zeggen na al mijn nederlagen:P
Regel 1: Ik heb altijd gelijk
Regel 2: Als ik geen gelijk heb, treedt automatisch regel 1 in werking

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » do jun 23, 2011 7:24 pm

Ach Remy, eens komt de grote dag ! :lol:
Er zit nog steeds schot in de zaak

Sharif
Beginner
Beginner

Bericht door Sharif » vr jun 24, 2011 6:27 am

Remy schreef:Wou dat ik dat kon zeggen na al mijn nederlagen:P
lol

Hans van Doorn
Expert
Expert

Bericht door Hans van Doorn » vr jun 24, 2011 11:00 pm

Sharif,

Leuke anekdote..... Laat ik nou mijn spannendste partij ooit tegen dezelfde Robin Swinkels gespeeld hebben
tijdens het Noteboom toernooi in Leiden. Het voelde toen ook als een wedstrijd David tegen Goliath hij was denk ik 12. Het was de laatste partij in de B-groep die bezig was. Geen idee hoeveel mensen er om het bord heen dromden. Het werd me te spannend ik moest naar het toilet met weinig tijd op mn klok.... Ik stond nog niet op of het menneke gaf al een ram op de klok in de hoop dat het toilet mij bezig zou houden ipv hijzelf. Het was een gecompliceerde stelling met paard en 4 pionnen tegen toren en 2 pionnen. Ik voelde die spanning van al die mensen om dat bord die maar 1 ding wilde....Dat David zou winnen van Goliath. Het motiveerde mij alleen maar meer er nog harder tegenaan te gaan. Maakt niet uit het was bij mij ook een beetje het gevoel dit gaan we toch niet meemaken he??? Met mn ervaring van Daniel Stellwagen een paar jaar ervoor wist ik dat ik op moest passen met die mannen die net met hun armpje de stukken kunnen verplaatsen zonder uit hun stoel te moeten stappen;-)

Sharif
Beginner
Beginner

Bericht door Sharif » ma jun 27, 2011 9:23 am

Oieee Hans...
Dat is zo vervelende situatie! Spannend, tijdnood en er moet nog geplast worden! hehehe

Plaats reactie