Er komt blijkbaar een nieuw tijdperk in het schaken....

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
Dimi
Expert
Expert

Er komt blijkbaar een nieuw tijdperk in het schaken....

Bericht door Dimi » di jun 28, 2011 6:14 pm

http://schaaksite.nl/page.php?id=2672

Dit lijkt me echt ontzettend goed nieuws! Maar ik ben tevens bang dat ik een van de weinigen ben die er zo over denkt :roll:

Ed van de Gevel
Expert
Expert
Contacteer:

Re: Er komt blijkbaar een nieuw tijdperk in het schaken....

Bericht door Ed van de Gevel » di jun 28, 2011 7:44 pm

Dimi schreef:http://schaaksite.nl/page.php?id=2672

Dit lijkt me echt ontzettend goed nieuws! Maar ik ben tevens bang dat ik een van de weinigen ben die er zo over denkt :roll:
Ik wist niet dat jij zo'n liefhebber van rapid en snelschaak was. Volgend seizoen dus ruim twee uur heen en ruim twee uur terug naar St. Jacobi voor een potje rapid van zeg drie kwartier? :lol:
"Without facts decisions cannot be made logically, you must then rely on human intuition"
- Mr. Spock, Assignment Earth -

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » di jun 28, 2011 7:53 pm

Ed van de Gevel schreef:
Dimi schreef:http://schaaksite.nl/page.php?id=2672

Ik wist niet dat jij zo'n liefhebber van rapid en snelschaak was. Volgend seizoen dus ruim twee uur heen en ruim twee uur terug naar St. Jacobi voor een potje rapid van zeg drie kwartier? :lol:
Om heel eerlijk te zijn verveel ik me tijdens een partij van 4 uur met enige regelmaat.

Ik ga ervan uit dat de competitie over niet al te lange tijd zal bestaat uit 7 rapidpotjes (1 tegen elke tegenstander). Kan niet wachten!

Wouter Waagmeester
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Wouter Waagmeester » wo jun 29, 2011 12:30 am

Wat een waardeloos plannetje, zeg. In plaats dat ze nou eerst es even die megalomane president overboord kieperen. Dat zou al wat schelen. Vervolgens paarden en lopers in de beginstelling van plaats wisselen. Dan ben je van al dat openingsgezeur af. Dan 40 zetten met een bedenktijd van 2½ uur p.p. Waarna afbreken en de volgende dag verder spelen. Wat is er tegen een beetje verveling? Als klap op de vuurpijl de puntenjacht (ratings) verbieden.
Overigens: het toernooi om het kampioenschap van Rusland gevolgd? Morozewitsch deed na een jaar afwezigheid weer eens mee en won met 8 uit 11. De partij in de 9e ronde naspelen en dan zien hoe enerverend schaak nog kan zijn. Ik vind het een genie.

Gunie du Chatinier
Expert
Expert

Bericht door Gunie du Chatinier » wo jun 29, 2011 12:52 am

Wouter for FIDE president!!! One vote zeker.

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » do jun 30, 2011 4:33 pm

Deze FIDE president heeft vaker iets geroepen waar niets uitgekomen is.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » do jun 30, 2011 7:48 pm

Nou ja, hij heeft wel een punt.
Dat schaken in deze vorm is voor sponsors niet interessant.
Ik kan wel sympathie opbrengen voor dit idee; het moet tegenwoordig allemaal snel enzo, aanpassing van het speeltempo past hier wel bij.

2 rapidpotjes van zeg 50 min + increasement en nog 2 blitzpartijtjes, een seizoen proberen kan geen kwaad, lijkt me.
En daarna heerlijk evalueren...

Wouter Waagmeester
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Wouter Waagmeester » vr jul 01, 2011 1:33 am

Ik lees nou werkelijk helemaal niets positiefs in dat verhaal dat kennelijk van de Fide afkomstig is. De schaker zal meer aan PR moeten doen, aan kledingvoorschriften, staat er bijv.. ?? Dat is nou precies een van die zaken waaraan ik me erger .. dat na afloop van een toernooi de spelers keurig in pak als mak vee komen opdraven en de winnaars een beetje stroop lopen te smeren langs de hongerige monden van de sponsors. Schaken is enorm competatief geworden. Dat is OK voor competatief ingestelde mensen. Maar velen haken daardoor juist af. (80 % van mijn generatie die op behoorlijk niveau kon schaken, speelt niet meer - is een telling uit mijn eigen schaakkring) Ik durf de bewering wel aan dat de terugloop van het aantal leden bij de bond voor een groot deel daaraan te wijten is. Ik lees dat er nu nog bijna 13000 leden zijn. In mijn jeugd waren dat er twee keer zoveel. Nog een generatie verder blijven er nog 5000 over !!?? Allemaal profs of halve profs of fanatici die nog prof willen worden, die om de sponsoren tevreden te stellen drie minuten potjes spelen: lekker snel afgelopen met toch een resultaat. Dat ze echt geloven dat korter en sneller beter is en dat dat voor het schaken goed uit kan pakken
Laatst gewijzigd door Wouter Waagmeester op do jul 07, 2011 4:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » vr jul 01, 2011 8:42 am

Zeg Wouter,

Kon je je leesbril niet vinden? :D

Gezien de enorme weerstand die dit voorstel zal gaan oproepen lijkt me dit verder een onzin discussie, het zal immers toch nooit van de grond komen.
Misschien dat jullie op de clubavond een jaartje op deze manier kunnen experimenten :)

Sharif
Beginner
Beginner

Bericht door Sharif » vr jul 01, 2011 9:05 am

Als je naar voetbal zit te kijken, hoef je geen verstand van voetbal te hebben om de wedstrijd kunnen volgen, als je maar weet dat de bal met voet, mag ook met borst maar iedere geval niet met hand ( wat Maradona doet ) in het doel moet. Dat is ook de reden dat de mijn ouders ook voetbal gaan kijken en mee genieten als er een belangrijke internationale voetbalwedstrijd is.

Dat geldt ook voor andere sporten. Maar schaken is een andere zaak. Met de wetenschap dat je de koning van tegenpartij mat moet zetten, begrijp je er alsnog niks van als je kijkt naar twee mensen die uren lang zitten naar een bord te kijken, saai zeg ;-

Wat ik ermee wil duidelijk maken dat je bij het schaken andere toeschouwers hebt: schakers die spelen en schakers die mee kijken. En er moet rekening gehouden worden met beide. Niet de ene gaat ten kosten van de andere. Aangezien het schaken een denksport is, vind ik dat de vaardigheid op de eerste plaats moet staan in plaats van tijd.

Persoonlijk vind ik alle varianten van schaken leuk en dat maakt het spel nog spannender, ook leuk voor toeschouwers. Een potje snelschaak of rapid vraagt andere inzet dan een partij met een normale tempo. Maar dat rapidschaak komt in plaats van klassiek schaaktempo, vind ik een beetje overdreven.

Ik ben benieuwd wat de veranderingen na (twintig – tien – elf) kunnen zijn.

Wouter Waagmeester
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Wouter Waagmeester » vr jul 01, 2011 9:21 am

Lukas Boutens schreef: Misschien dat jullie op de clubavond een jaartje op deze manier kunnen experimenten :)
Kom jij dan ook es een keer?

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » vr jul 01, 2011 9:38 am

@ Wouter,

Uiteraard, dan ben ik alle avonden present!
En uiteraard in pak want dat al die schakers maar in verlopen t-shirts rondsjokken is mij een doorn in het oog. :evil:
Vanaf nu allemaal in driedelig grijs en fris geschoren koppen, verbod op alcohol, wiet en rookwaar en vooral allemaal de smoel houden.
Gossie, wat zal die schaakwereld daar van opknappen.

Wouter Waagmeester
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Wouter Waagmeester » vr jul 01, 2011 2:23 pm

Lukas Boutens schreef:@ Wouter,

Uiteraard, dan ben ik alle avonden present!
En uiteraard in pak want dat al die schakers maar in verlopen t-shirts rondsjokken is mij een doorn in het oog. :evil:
Vanaf nu allemaal in driedelig grijs en fris geschoren koppen, verbod op alcohol, wiet en rookwaar en vooral allemaal de smoel houden.
Gossie, wat zal die schaakwereld daar van opknappen.
Dus je komt vanavond!? Allemaal lekkere korte potjes! Driedelig blauw mag ook. Fris geschoren kop heb je al en vooruit dan maar ... één biertje is OK (`t is per slot van rekening vakantie).

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » vr jul 01, 2011 2:25 pm

@ Wouter,

Ik dacht dat je het over volgend seizoen hebt.
Vanavond zit ik door omstandigheden in cafe Hesp...

Patrick
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Patrick » zo jul 03, 2011 2:34 pm

Zoals ik het lees is de belangrijkste reden de hedendaagse mogelijkheden om vals te spelen. We hebben er de afgelopen jaren wel wat meegemaakt, ook in de Nederlandse competitie. En de mogelijkheden zijn enorm met het gebruik van de computers en de moderne communicatiemiddelen.

In een 2-uurs partij met de standaard verlengingen heb je alle gelegenheid om even naar het toilet te gaan en advies in te winnen van de hulptroepen. Ik kan me voorstellen dat het op topniveau aantrekkelijk is, gezien de startgelden en mogelijke toernooigelden bij winst. Het komt overal in de sport voor, zie bijvoorbeeld ook de Tour waar het dopinggebruik altijd een onderwerp van gesprek zal blijven.

Bij een partij van 25 minuten blijf je al gauw achter je bord zitten, tenzij echt hoge nood. De mogelijkheden om even relaxed op het toilet de stelling te analyseren komt daar echt mee te vervallen, dat is wel zeker. Alleen daarom al kan ik me wel in dit voorstel vinden.

Verder vind ik het belangrijk dat de toernooi organisatie en de wedstrijdleider/scheidsrechter beschermt worden. Het is voor heel veel van deze mensen ondoenlijk om alle mogelijkheden te (her)kennen en daar rekening mee te houden. Je zou kunnen zeggen dat enkele schakers het voor zichzelf maar vooral anderen hebben verpest.

Plaats reactie