Science Park Amsterdam Chess Tournament

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
Jeroen Schuil
Expert
Expert

Science Park Amsterdam Chess Tournament

Bericht door Jeroen Schuil » zo feb 04, 2018 1:22 pm

http://www.amsterdamchess.com/?q=nl/live

Met o.a. Lennart (A groep) en Ron (C groep); de laatste meteen op een live bord.
Verba volant, scripta manent

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Re: Science Park Amsterdam Chess Tournament

Bericht door marcel flohr » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Groep A: Lars Ootes (2376)
Eindrangschikking: 26e van de 77 deelnemers
Total 5.0 42.5 22.0 2254 -1.37

Groep C: Ron Flohr (1849)
Laatste 3 ronden niet gespeeld
Eindrangschikking: 62e van de 84 deelnemers
Total 3.5 45.5 23.25 1743 -0.81

Groep C: Marcel Flohr (1728)
Eindrangschikking: 16e van de 84 deelnemers
Total 5.5 44.5 22.25 1760 +0.43

Groep C: Dirk Hiemstra (1609)
Laatste ronde niet gespeeld
Eindrangschikking: 63e van de 84 deelnemers
Total 3.5 43.5 17.0 1680 +0.73

Groep D: Ruud Flohr (1500)
Eindrangschikking: 16e van de 46 deelnemers
Total 5.0 40.5 22.25 1424 -0.76

Groep D: Joske Ubels (1399)
Eindrangschikking: 25e van de 46 deelnemers
Total 4.5 37.5 15.0 1401 -0.02

Groep D: Doo van Eibergen Santhagens (1312)
Na 3 ronden teruggetrokken
Eindrangschikking: 46e van de 46 deelnemers
Total 0.0 36.0 9.0 660 -1.19
Laatst gewijzigd door marcel flohr op zo jul 24, 2011 11:48 am, 7 keer totaal gewijzigd.

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Marcel is een beetje in de war: Ruud, Doo Hyong en ik doen natuurlijk in groep D mee.

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Okee! Prima verslaggeving weer Marcel. En mooi om te zien dat er weer een grote groep Amersfoorters present is. Maak het gezellig, dame en heren en veel succes.

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Het eerste SPA chesstournooi is afgelopen zaterdag van start gegaan.

Het is een een hele aangename nieuwe locatie met een grote bar (genaamd de Oerknal) en er wordt geschaakt in een van de grote en nieuwe sporthallen genaamd Het Universum.

Kortom: galaktische omstandigheden waarbij de sporthal verdeeld is in 4 kwadranten voor elke groep 1.

Het leuke aan dit toernooi is dat er nog steeds rek zit m.b.t. het aantal te plaatsen deelnemers. Wie weet wat dit volgend jaar voor animo loskweekt.

Verder is het leuk maar zeker ook goed om te zien dat in alle groepen de topborden live te volgen zijn via het internet.
De locatie is met de auto helaas wat lastiger bereikbaar in verband met het betaald parkeren dat in de gehele wijk geldt.
Daarom zie je ook een slang aan schakers die zich richting station Amsterdam Science naar de toernooilocatie slentert en aan het einde van dag wordt dit beeld herhaald weliswaar in omgekeerde volgorde.

Daarnaast is het team van Lennart & co (zo zal ik dat maar noemen) ook tijdens dit toernooi in de weer om een beeldend foto-/filmverslag te produceren.
Dit is natuurlijk hoe er met digitale media omgegaan kan worden. Lennart veel succes de komende dagen.

Ok, maar hoe vergaat het de SGA'ers tijdens dit toernooi?

Zaterdag was de eerste ronde. Ruud was verhinderd en kreeg een reglementaire nul. Dit toernooi worden er geen byes gegeven. Wel opvallend omdat dat bij vrijwel alle overige toernooien (ook in Leiden dat op hetzelfde moment wordt gespeeld) wel mogelijk is. Ik kreeg te horen van een van de wedstrijdleiding dat dat zich wel uit zou normaliseren, ofwel als je een bye (lees: half punt) zou krijgen zou je op basis daarvan tegen een sterkere tegenstander komen waar de kans dat je zou winnen daarmee zou afnemen en je daardoor toch op hetzelfde zou uitkomen. " Maar, antwoordde ik spitsvondig, als je nu als een van de hoogste geplaatste ratinghouders een bye zou opnemen?" In dat geval zou die schaakvlieger niet opgaan :lol:

De eerste ronde was lastig. Ik had eigenlijk helemaal geen zin om afgelopen zaterdag te schaken en dat uitte zich ook op het bord. A tempo vlogen de eerste zetjes uit mijn mouw en ik dacht dat ik wel redelijk goed stond. Dat was ook het geval. Ik won een stuk tegen 2 pionnen en dacht dat het daarmee wel gedaan zou zijn. Echter, mijn tegenstander had slechts 1 zet en ik liet die toe terwijl dat onnodig was. Kortom ik was niet zo in vorm (en eigenlijk miste ik die scherpte ook al bij het BSG en HSG toernooi) en liet onnodig mijn h2 pion afsnoepen en kreeg met wit een stelling dat mijn tegenstander zowel op b2 als op h2 een pion had die dus kon promoveren. Gelukkig kon ik eerst mat dreigen (maar Ron liet in de analyse zien dat mijn tegenstander een tussenschaakje had waardoor hij toch met dame kon promoveren en mijn matzet daarmee verhinderde; maar deze zet zag ik gelukkig net als mijn tegenstander niet). ik kon ontsnappen met eeuwig schaak te geven en dus begon mijn partij met remise.

Ron had licht voordeel. Zijn tegenstander bood remise aan die Ron weigerde. Een aantal zetten later was de stelling zo gelijkwaardig dat Ron voor de remise ging.

Dirk speelde goed. Net als de eerste partij trouwens. Wat ik vandaag tegen Dirk zei was dat hij eenzelfde stellingen speelde als tijdens zijn toernooien in Bussum en in Hilversum (in Utrecht heb ik niets gezien omdat ik zelf niet aan dit toernooi heb meegedaan) maar nu bij het SPAchess maakt Dirk zijn stellingen ook keurig af. Dirk leidt met 2 uit 2! Volhouden Dirk.

Gisteren heb ik de partijen van Doo en Joske niet geheel kunnen volgen. Joske speelde remise en Doo verloor helaas.
Lars won overtuigend van Benjamin Go in de karakteristieke speelwijze van Lars, als een anaconda langzaam wurgend en dan als een luipaard een snel slot.

Zondag 10 juli, ronde 2.
De SGA-kraker in groep D. Ruud tegen Doo stond op het programma.
Ruud speelde met de witte stenen tegen Doo. Tussendoor bestudeerde Ruud een afhaalmenu van een nieuwe toko Warung in Nieuwland die Marcel en Ron inmiddels ook al bezocht hebben op de Ariane in Nieuwland. Ruud dacht natuurlijk wat een lekker menu en even kijken of ik dit menu ook op het bord kan toveren. Ik weet niet of Doo van Indonesisch eten houdt of van een andere aziatische tafel maar Doo wilde Ruud op het veld c2 tegemoet treden. Helaas voor Doo betekende zijn vroege paardzet van c6 naar b4 dat hij door Dame a4 schaak zijn paard tegen 2 pionnen verloor. De verder partij heeft Ruud keurig opgelet en zijn voorsprong niet uit handen gegeven, sterker nog het paard werd een aantal zetten later ingeruild tegen een zwarte toren. Dat bleek voor Doo teveel van het goede te zijn. Doo, kop op en we weten nog niet wat er morgen voor ons allen op het menu staat.

De partij van Joske was nog aan de gang toen we (Ruud, Ron et moi) naar het buitenterras verhuisden om de partijen te analyseren. Dus ik weet niet wat Joske uiteindelijk gedaan heeft, wie weet wil Joske hier zelf nog wat over kwijt? In ieder geval speelde Joske erg aanvallend en doordacht. Ik zag zojuist dat de partij remise is geworden. Dus een keurige 50% van Joske tegen een gemiddelde hogere tegenstand.

Lars, speelde aan het eerste bord tegen Dimitri Reinderman. Volgens Lennart was deze openingskeuze een lastige voor Lars. Zelf vond ik de opzet van h3 en g4 met een korte rochade terwijl zwart nog niet gerocheerd heeft erg gedurfd. Lars heeft daarbij ook ontzettend veel tijd verbruikt t.o.v. Dimitri en beide bij elkaar opgeteld bleek dat teveel te zijn en Lars heeft helaas verloren.

Dirk speelde een aanvallende partij met wit. Dirk vertelde mij dat hij deze opstelling nog niet eerder had gespeeld. De stelling was erg kansrijk voor Dirk en hij deed telkens de juiste (tussen)zetten. Pluim voor Dirk in deze vorm. Houden zo.

Ron speelde een goede stratetische en tegelijk tactische partij. Op een gegeven moment kwamen er twee pionnekes van Ron via de d- en de e-lijn tegelijk opstomen. Ron bekroonde deze partij met een mooi torenoffer op f5. Zijn tegenstander moest een dame tegen twee toren geven met een pion op uiteindelijk d7. Deze pion zorgde ervoor dat Ron het volle punt naar binnen sleepte.

Zelf speelde ik met zwart een scandi. Dit werd rustig door mij verdedigd. Mijn tegenstander wilde remise maar ik voelde dat er meer in zat. Uiteindelijk won ik een vol paard en bekroonde mijn partij met een torenoffer. Mijn tegenstander gaf toen op, indien hij de toren zou slaan gaf ik met een paardvorkje schaak met winst van de toren. Indien hij de toren niet zou slaan zou ik via Txf2 een pion met schaak winnen en de koningsstelling binnendringen.

Wat Ron en mij wel opviel was dat in groep C er eigenlijk geen slechte schakers zijn. Je moet echt goed opletten en geduld tonen om de volle winst te pakken.

Maandag 11 juli de derde ronde.
Deze week werk ik de ochtenden van half acht tot half twaalf. Ik ben benieuwd of dat nog bijwerkingen zal opleveren :roll: Twee jaar geleden iets dergelijks maar dan in Dieren. Ik vertrok toen iedere dag vanuit Nieuwegein. Een keer op de vaartweg van Apeldoorn naar Nieuwegein achter een hooiwagen (tijd van het jaar :mrgreen: ) maar mijn vlag viel toen wel en mijn prestaties waren niet om naar huis te schrijven. We shall see wat het gaat opleveren.

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » zo feb 04, 2018 1:22 pm

marcel flohr schreef:Tussendoor bestudeerde Ruud een afhaalmenu van een nieuwe toko Warung in Nieuwland die Marcel en Ron inmiddels ook al bezocht hebben op de Ariane in Nieuwland.
Kijk, dat is nu het nieuws waar ik op zit te wachten :mrgreen: Een nieuwe afhaal om de hoek. En heeft de toko naast de afhaal nog meer lekkere dingen (om zelf te maken)?

Succes mensen in het SPA toernooi.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Hey Jan,

Voor de schakende lekkerbekken onder ons is er in Nieuwland een nieuwe toko geopend aan de Ariane nummer 6 volgens mij.

Je kunt er lekker ( en goedkoop) eten.

Ze zullen vast wel spulletjeshebben.

Overigens, ook wel grappig, de eigenaar is een ou Sga lid: voor de kenners onder ons, na Shariff hebben we nu Charles Sihombing. Wie kent hem nog?

Tien ik de tokoafgelopen week voor heteerstbinnenkwam zeiden webeiden tegelijk " schaak jij nog?".

Vandaag de derde ronde!

Groetjes, marcel

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » zo feb 04, 2018 1:22 pm

“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Sharif
Beginner
Beginner

Bericht door Sharif » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Goed gespeeld tot nu toe ( tot twaalfde zet 12... b6 ) door Dirk, vind ik!

Het is duidelijk waar Zwart naar toe wil ( f5 en koningsaanval).

De vraag is hoe Wit moet verder? Misschien het idee om a4 en a5 voor te bereiden?

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » zo feb 04, 2018 1:22 pm

@Sharif.

ja, tot zet 12 wel maar daarna ff niet. Jeetje, da war niet goe he?!?!?!? Lees : slecht.
Maar goed, morgen in de herhaling !! 2 uit 3 : prima score tot nu toe :mrgreen:
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Sharif
Beginner
Beginner

Bericht door Sharif » zo feb 04, 2018 1:22 pm

@ Caspar,

Dat is inderdaad jammer.
2 uit 3 score, zeker mooi!

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Nou, 't was een verschrikkelijke dag voor mij op schaakgebied. Ik kwam lekker uit de opening en had ontzettend veel aanvalsmogelijkheden. Het duurde even, maar uiteindelijk kon ik een pion winnen en de twee open lijnen bezetten met mijn torens. Een compleet gewonnen stelling, maar wel nog maar 5 minuten om 12 zetten te doen (hij had nog iets van 10 minuten).
Gaat net op dat moment het brandalarm af :roll: Buiten dat het me zeker 30 seconden gekost heeft voordat de klok stil stond, was ik op z'n zachtst gezegd ook wel uit mijn concentratie gehaald. Net toen we allemaal buiten stonden kwamen ze melden dat het loos alarm was en we weer naar binnen mochten.

Of het nu daardoor kwam of niet, maar ik bega me toch een blunder op m'n 40ste zet. Ik was zwart, mijn koning stond op b8 en er staat een witte pion in op b6. Ik kan 'm letterlijk op 4 verschillende manieren slaan, maar ik doe Dxb6. Nou, toen kon wit Tb1 spelen en was het wel gebeurd.

Hopelijk kan ik morgen het tij keren, want tot nu toe is dit niet echt mijn toernooi.
Ik kan me niet zoveel herinneren van de andere partijen, dus daar kan ik geen verslag van doen.

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Kom op Amersfoorters! Vandaag in ieder geval één punt want in de C groep staan Marcel en Dirk met de neuzen tegenover elkaar. Ron pakt even een safety halfje na de onverwachte nul in ronde 3 en ook Lars moet nog warm draaien. Joske en Ruud staan in de startblokken op 50% en Doo Hyong lijkt afgehaakt? Zet 'em op allemaal, we rekenen op jullie!

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Nou, dit is niet mijn toernooi. Vandaag weer zo'n leuke. Sta gewonnen, maar er zit zetherhaling de stelling. Dus die ga ik uit de weg, maar doe dat op zo'n manier dat ik ineens verloren sta :roll: Weer een 0 dus. Opvallend dat na elke partij (behalve mijn ene punt) de tegenstander zegt: Nou, ik heb wel geluk gehad, je stond gewonnen.
Misschien mag ik morgen tegen Ruud, want die heeft ook verloren vandaag en wel zo snel dat ik helemaal niks van zijn partij gezien heb.

Marcel en Dirk hadden een leuke partij van wat ik er van gezien heb. Er zat veel in, maar Marcel had meer druk en kon dat uiteindelijk omzetten in stukwinst, waarna Dirk meteen opgaf. Ik dacht ook mat dan wel damewinst voor Marcel gezien te hebben, maar dat was al niet meer nodig.

Hopelijk morgen meer geluk.

Ron
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Ron » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Ingedeeld worden tegen een clubgenoot is nooit leuk.
Dirk had met zwart geen antwoord op het agressieve spel van Marcel en een nul was een feit.

de uitslagen: Joske, Dirk en Ruud verliezen, Ron en Marcel winnen.

Plaats reactie