Science Park Amsterdam Chess Tournament

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
super marti
Expert
Expert

Re: Science Park Amsterdam Chess Tournament

Bericht door super marti » zo feb 04, 2018 1:22 pm

marcel flohr schreef:Het eerste SPA chesstournooi is afgelopen zaterdag van start gegaan.

Het is een een hele aangename nieuwe locatie met een grote bar (genaamd de Oerknal) en er wordt geschaakt in een van de grote en nieuwe sporthallen genaamd Het Universum.
LAche daar zaalvoetballen Ruud en ik...

Zet hem op daar!
Perfectie....slechts één van mijn goede eigenschappen

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Nou, ze hadden mij vandaag ingedeeld tegen iemand die zo ongeveer niet kon schaken en onder andere probeerde op Tb7+ te reageren met Kh7. Ik mocht dus na een uurtje spelen het punt noteren.
Omdat het heel hard regende en ik nog 12 km naar huis moest fietsen ben ik nog even blijven hangen.
Ruud stond op dat moment gewonnen, maar deed plots een paard cadeau. Het leek wel afgelopen, maar toen ik even later terugkwam was er plotseling een dame en stuk van de tegenstander verdwenen voor twee torens van Ruud en heeft hij uiteindelijk nog gewonnen.

En omdat we zo ons best doen om elke ronde hetzelfde resultaat te behalen, hebben de organisatoren maar gewoon toegegeven en Ruud en mij tegen elkaar ingedeeld. 't Tweede Amersfoortse onderonsje van het toernooi.

Voor de rest: Lars en Ron spelen remise, Dirk en Marcel verliezen.

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door marcel flohr » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Het eerste Spa chesstoernooi is inmiddels al beëindigd en het volgende toernooi, Dieren, is alweer een week aan de gang.

Het is een goed georganiseerd toernooi geweest en opvallend was dat de sterkte van de tegenstanders best hoog was ondanks de rating die achter de naam staat. Dat geldt dan voor alle vier de groepen.

De eindresultaten voor alle deelnemers: Lars in groep A, Ron, Marcel, Dirk in groep C en Ruud, Joske en Doo in groep D vielen eigenlijk ietwat tegen.
Ron en Doo hebben een aantal wedstrijden aan zich voorbij laten gaan. Dirk heeft de laatste ronde niet gespeeld.

Zelf heb ik gemerkt en merk ik momenteel ook bij het toernooi in Dieren waar ik nu aan mee doe dat het best vermoeiend is om 's ochtends te werken en 's middags te schaken.
Op de een of andere manier ben je niet geheel uitgerust. In mijn spel merkte ik dat ik zelfs zetten op 1 zet diep miste... Dit heeft mij in Amsterdam twee onnodige punten gekost en de laatste wedstrijd in Amsterdam verloor ik in een totaal remise stelling (dichtgeschoven pionnenketen) een volle loper omdat ik niet zag dat mijn loper die op op e2 posteerde gratis in de aanbieding gaf voor de witte toren van Mike Haslinger (vader van GM Stewart Haslinger). Mike won en ik vond het wel fijn voor hem omdat zijn zoon in de voorlaatste onnodig verloor en dus na het Nova College toernooi waar Stewart verloor van onze eigen Matthew, weer naast een leuke prijs greep. Voor een GM die van toernooien moet leven is dat dan wel zuur..

Door het verlies tegen Mike Haslinger heeft 9 ronden in Amsterdam mij ongeveer 12 elopuntjes opgeleverd en daarnaast ook geen prijs.

Tijdens het toernooi in Amsterdam besloot ik daarom om maar niet mee te doen in Dieren.
Maar ja, zoals een schaker zoals jullie allen zijn, hoop je dan toch dat het volgende toernooi beter zal gaan worden.

Dus.. ik heb me toch ingeschreven voor Dieren in de hoop de magische 9 uit 9 te gaan scoren in de Reserve B-groep.

Helaas werden de eerste drie ronden een debacle. Zoals ik al in mijn verslag over Amsterdam aangaf is de combinatie werken en schaken niet ideaal.
De eerste ronde speelde ik tegen Karel van Delft. Karel speelde als een razende roeland (pruijsers ;-) en ik was niet geheel scherp en ging i.p.v. tegen counteren de verdediging in.
En jawel... 1 zet diepe zet miste ik en ging daardoor mat.

De tweede ronde dan maar nieuwe kansen. In een remisestelling tegen Frans Kuggelijn probeerde ik er toch iets meer van te maken. En jawel, de eenzet diepe variant speelde mij weer parten. Een pion werd vooruit geschoven. Ik pakte daarmee met mijn pion deze gratis pion. Echter, zo gratis was dat niet want het kostte mij een toren en dus de partij :oops:

De derde partij speelde ik tegen de 80-jarige Eric Goudsmit.
Deze speelde als een jonge jongen en gooide a tempo de zetten eruit.
In het middenspel meende ik een loper te kunnen winnen met paard d5.
(zie afbeelding hieronder).
Mijn gedachte was dat ik daarmee de dekking van de witte dame op zijn loper op e5 kan aanvallen en opheffen wat mij een loper tegen een pion zou opleveren via f7-f6. De loper kan dan alleen naar veld f4 waar mijn paard ook op staat.
Maar.... helemaal niet gezien dat de zwarte dame op h6 kon binnenvallen omdat in mijn gedachte mijn paard nog op f6 stond. Kortom, vorm van schaakblindheid... na Dx h6 + kon ik direct opgeven na ongeveer 1 uur schaken :roll:

Tja... 0-3 wedstrijden en op dat moment een tpr van -1.8 was wel heel teleurstellend :?

Ik besloot om toch door te gaan.
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.05.40.png
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.05.40.png (21.48 KiB) 601 keer bekeken
Laatst gewijzigd door marcel flohr op zo jul 24, 2011 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Vrijdag 22 juli was de vierde ronde.
Ik speelde wederom tegen een Frans, Frans de Vreeze waartegen ik ook al tijdens het Amsterdam SPA toernooi tegen gespeeld had.

In deze partij had ik nu het "geluk" aan mijn zijde. D.w.z. nu zag mijn tegenstander een 1 zet diepe variant niet waardoor hij vrijwel verloren stond door de inactiviteit van zijn stelling.
Zie de onderstaande afbeelding waar mijn laatste zet Le2 was. Om te ontwikkelen maar ook om de zet Lg7 uit te lokken.
Mijn tegenstander deed de natuurlijk ogende loperzet en kwam na Pb5 direct onder druk te staan.
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.12.58.png
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.12.58.png (21.23 KiB) 587 keer bekeken

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

De zwarte koning kwam zo onder druk te staan (zie afbeelding) dat het een kwestie van tijd was voordat het eerste punt binnen was.

Wie weet wat dat voor de volgende ronden kan betekenen :idea:
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.22.45.png
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.22.45.png (21.15 KiB) 581 keer bekeken

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Zaterdag was de 5e ronde van Dieren.

Ik speelde met zwart tegen Danny Lindhout.
Zelf had ik mij voorgenomen om meer scherpe, dus tactische partijen te gaan spelen omdat positionele partijen ook tegen op papier lager gerate tegenstanders de mogelijkheid geeft om aan te klampen en omdat ik in dit toernooi niet geheel in vorm ben.

Met zwart speelde ik een scandi en offerde mijn loper zonder dat ik direct winskansen zou hebben maar wellicht dat een open h-lijn mij iets zou brengen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.29.00.png
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.29.00.png (21.06 KiB) 578 keer bekeken

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Helaas bleek mijn tegenstander goede zetten te waardoor mijn voordeel verloren dreigde te gaan.

Maar ik had nog 1 grapje in petto.
In de afbeelding hieronder zie je mijn benarde positie.
Wit kan offeren op veld e6 en ik had dan weinig in de melk te brokkelen.
Mijn idee was om het veld h4 onder beheer te krijgen.
Er waren twee opties:

A: f7-f5. Maar dat was risicovol. Want wit kon dan middels Df4+, Kb8-a8 en dan Dxf5. Als wit die combinatie zou zien kon ik gelijk opgeven.
B: e5. Indien zwart niet slaat op e5 kan ik middels f7-f6 de pion op e5 ondersteunen. Indien zwart Te4-a4 zou spelen kan ik via b7-b5 pion a7 dekken en wederom het veld h4 in beheer kunnen krijgen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.33.20.png
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.33.20.png (17.59 KiB) 575 keer bekeken

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Ik speelde dus e6 naar e5.

In de analyse was bleek mijn tegenstander mijn zet e5 helemaal niet te begrijpen. Hij was van plan om Ta4 te gaan spelen maar door e5 raakte hij in verwarring.
Mijn tegenstander zag ook wel schaak op f4 (nadat hij geslagen had met Txe5) maar dacht schaak met Dh4+ dat met Df2 op te kunnen heffen.

Ook nu weer hetzelfde geval waar ik de laatste partijen ook al last van had: schaakblindheid of 1 zet diepe varianten niet (kunnen) overzien.

Na Txe5 volgt dan Th1+ en wit kan opgeven.
A: indien Ke2 dan volgt Dxe1 mat
B: indien g2 naar g3. Volgt Dh2 mat

Maandag de zesde ronde en ik sta nu op -1.0
Moet dus nog veel werk verzetten om weer op een plusje te komen :?
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.39.08.png
Schermafbeelding 2011-07-24 om 12.39.08.png (17.51 KiB) 572 keer bekeken

Plaats reactie