Open Schaakkampioenschap Arnhem

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
Sharif
Beginner
Beginner

Open Schaakkampioenschap Arnhem

Bericht door Sharif » ma sep 05, 2011 2:47 pm

Weleens een toernooi met normale tempo meedoen dus geen rapid of snelschaak. Open Schaakkampioenschap Arnhem was wel een gelegenheid. Dus alle leerlingen voor rijles ingepland voor andere data en deze toernooi wel mee gaan doen in groep A.

Uit SGAmersfoort deden Ron en Marcel ook mee. Zij hadden eerste dag Bye genomen en deden mee vanaf de tweede dag.

Ron heeft één wedstrijd verloren, 3 remises en een gewonnen. Hij heeft sterk gespeeld. Zijn laatste wedstrijd duurde nog geen 15 zetten en mooi gewonnen! Totaal: 3 uit 6. TPR 2026

Marcel kwam soms met Hollandse verdediging wel in problemen. Maar hij heeft twee keer gewonnen van schakers die hun rating veel hoger waren. Totaal 2,5 uit 6. TRP 1922

Mijn eerste twee wedstrijden waren geen succes. Moris Merza speelde Frans. Ik had geen interesse in Winawervariant die hij waarschijnlijk goed voorbereid was. Dan koos ik voor Twee paarden variant. Dat was wel een goede beslissing geweest en kreeg ik al in het begin Loperpaar met een open stelling en beter pionnenformatie! Tijdens de partij op een gegeven moment heb ik te snel een combinatie gespeeld die mijn partij kostte.

Tweede wedstrijd was tegen Roberd Klomp. Hij speelde als Wit Engelse opening en ik ging voor King's Indian. Met Zwarte stelling was niks mis mee, sterker nog Wit had een slechte Paard die hij nergens kon plaatsen. Uitslag van zo'n stelling moet minimaal een half punt zijn. Maar nee hoor, weer verloren!

Ik was teleurgesteld met deze twee wedstrijden. Waarom zo veel fouten? Deze twee partijen heeft mij wel aan het denken gezet dat je toch anders moet gaan spelen! Dit is geen Rapid of snelschaak, niet te snel zetten, neem je tijd en bereken goed je ideeén en dan pas voortzetten.

Volgende partijen heb met dat gedachte gespeeld en waren stuk beter. Harry Jasperse Focks speelde als Zwart Najdorf en duurde nog geen 20 minuten dat hij op moest geven nadat ik een Toren op h7 geofferd had.

Rudy Bloemhard kreeg mijn Dame en Toren binnen zijn stelling waar hij eerder Konningspoinnen naar voren gespeeld had. Weer een punt.

Manfred Lenhardt met Wit bood na 20 zetten remise. Hij had een paar zwakte punten in zijn stelling en ook slechte Loper. De temperatuur rond 16:30 was in de zaal hoog, had geen zin om deze stelling uit te spelen. Remise geaccepteerd.

Totaal 3 punten uit 6 wedstrijden. TPR 2025.

Stefan Kuipers heeft wel goed toernooi gespeeld en hij heeft met 5 uit 6 de toernooi gewonnen.

Hoewel na 11:00 uur binnen zaal wel warm werd, maar alles bij elkaar was wel goed georganiseerde toernooi! Een minpunt was dat op de laatste ronde de notitiepapieren op waren, je moest dan eigen creativiteit gebruiken :D

Wij hebben tijdens toernooi heel veel lol gehad. Voornamelijk tijdens het analyseren en het naspelen van partijen. Ik had eerder Ron nooit gezien, maar wat een geweldige man is hij!

Plaats reactie