Mragel Open

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
Plaats reactie
Joske
Gevorderde
Gevorderde

Mragel Open

Bericht door Joske » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Om de zweden-schaak-experience compleet te maken doe ik dit weekend mee aan het Mragel open hier in Lund. Klein, plaatselijk toernooi, maar op zich wel redelijk sterk bezet. Omdat het maar klein is speelt iedereen in één groep, van mijn niveau (ik ben tweede van onderen op de ratinglijst) tot niveau 2300.
In plaats van 3 partijen op zaterdag, doen ze twee partijen van 1 uur p.p.p.p. op vrijdagavond, en dan zowel op zaterdag als zondag 2 partijen van 2 uur p.p.p.p.

Helaas niet zo goed begonnen met twee nullen. Eerste ronde tegen John Rådberg (1866). Was niet zo'n heel spannende partij, hij speelde aardig op veilig. Denk dat ik na de opening een klein voordeeltje had, maar we leken aardig op remise af te gaan. Tot ik dus een ontzettend domme damezet deed, die een paardvork toeliet. De materiële schade bleef nog beperkt tot een pion, maar mijn stelling stortte helemaal in elkaar en ik heb dus uiteindelijk het eindspel verloren.

Tweede ronde tegen Christer Wahlgren, 1754. Dit was wel een leuke partij, ik had een hele mooie stelling, met een heel mooi plan en een heel mooi offer... dat niet klopte. Toen had ik dus gewoon een loper gegeven voor een pion, met heel weinig compensatie. Hebben nog tot de tijdnoodfase zitten spelen, maar het was al veel eerder verloren. Ben uiteindelijk zelfs nog mat gegaan met 1 minuut op de klok (hij had nog 2 minuten).

Morgenochtend mag ik met zwart tegen Joakim Wahlström, 1752. Die moet ik wel echt winnen, want we zijn met een oneven aantal spelers, dus anders kan ik morgenmiddag met een bye naar huis.

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Re: Mragel Open

Bericht door marcel flohr » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Hey Joske,

Leuk verslag!

Je kunt ook foto"s plaatsen in t forum.

Succes met je toernooi en niet voor de bye gaan, dus komop en winnen!

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Nou, ik heb vanmorgen hard mijn best gedaan, maar het mocht niet baten, ik ben niet verder gekomen dan remise. Alhoewel dat al een wonder was, ik dacht dat ik er keihard af zou gaan. Ik kwam helemaal in de knoop in de opening en ik was verschrikkelijk slecht ontwikkeld. Mijn loper op f8 is volgens mij pas op de 40ste zet van zijn plaats gekomen en dan de toren op h8 op de 41ste :mrgreen: Ik dacht oprecht dat ik mat zou gaan, want mijn koning stond helemaal naakt op e8 en hij had een toren op b7 en een dame op a6, maar op wonderbaarlijke wijze kon het telkens net niet.
Hij had ook nog eens twee pionnen meer en ongeveer 10 manieren om te winnen, maar koos de enige waarbij ik nog remise kon forceren. Dat eindspel speelde ik dan wel weer goed.

Maar helaas was een half punt niet genoeg om een bye te ontlopen, dus deze middag had ik vrij :( Morgen nog twee partijen, als ik die allebei win kan het er weer enigszins mee door.

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Mijn ongewenste ronde rust heeft me wel goed gedaan: mijn spel was veel beter vandaag en mijn punten iets beter.

Vanmorgen eindelijk dan een tegenstander van mijn niveau, 1632. Ik kende hem wel, we spelen samen in het jeugdteam van LASK. Hij speelt op bord 1 en ik op bord 2, dus het werd tijd om te zien of dat terecht is. Was een hele leuke partij en we gingen duidelijk allebei voluit voor de winst. Op een gegeven moment stond ongeveer elke stuk een paar keer in en er waren talloze manieren om af te ruilen. Toen de stofwolken waren opgetrokken hadden we allebei nog een toren en 7 pionnen in een heel onduidelijk eindspel. Mijn toren was wellicht iets actiever, maar zijn koning stond centraler. Het was misschien wel remise, maar hij maakte een foutje waardoor mijn toren op de 7de rij kon komen en ik twee pionnen won. Hij had nog goed tegenspel met zijn ver opgespeelde pionnen op de damevleugel, maar uiteindelijk was de materiële voorsprong genoeg voor het punt. Eindelijk een partij gewonnen.

De laatste paar borden waren in een andere zaal dan de rest en tot deze ronde had ik telkens daar gespeeld, maar voor de laatste ronde mocht ik dan eindelijk naar de grote-mensen-zaal. Weer een sterke tegenstander, 1864. Ik speelde de opening niet helemaal goed, waardoor ik een dubbelpion opliep en mijn paard wat slecht stond. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben door mijn paard te offeren voor 3 pionnen, alleen hij had nog een verdediging die ik over het hoofd had gezien, waardoor ik slechts 2 pionnen terugkreeg. Maar toch, slechte paard weg en dubbelpion opgelost, er was nog wel te proberen. Ik speelde wel oké denk ik, maar hij was gewoon beter en ik kwam steeds verder in de verdrukking. Uiteindelijk kon hij nog een pion winnen en toen had ik echt te weinig compensatie over voor het stuk achter en kon ik opgeven.

Uiteindelijk dus maar 1,5 uit 5, maar wel een paar aardige partijen gespeeld. Heb een TPR van 1625, dus nog wel steeds hoger dan mijn rating :)

Gerard van Otten
Expert
Expert

Bericht door Gerard van Otten » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Leuke verslagen Joske! Wordt er trouwens veel Scandinavisch gespeeld in Zweden? :D

Hans van Doorn
Expert
Expert

Bericht door Hans van Doorn » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Inderdaad leuk om te lezen! Echt vechtschaak klinkt goed!! :)

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Leuke verslagen. Even Joskes resultaten er bij gezocht: http://chess-results.com/tnr59349.aspx? ... SWE&snr=15. Wel een klein toernooitje met maar 17 deelnemers. Ik kreeg uit Joskes verhalen de indruk dat het een heel groot open toernooi was. :oops:

Ik zie trouwens dat Joske tegenwoordig Zweeds is!!! :roll:
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Joske
Gevorderde
Gevorderde

En toch Jan, staat in mijn tweede zin 'een klein, plaatselijk toernooi' :mrgreen: John, mijn tegenstander uit de eerste ronde, zei dat ik volgende maand vooral mee moest doen aan het Malmö open, dat is het als goed is wel een groter toernooi.

En ja, ik ben zo geïntegreerd dat ik Zweeds ben geworden, dat viel mij ook al op. Komt waarschijnlijk omdat ik LASK-lid speelde, want dan hoefde ik maar de helft van het inschrijfgeld te betalen :mrgreen: Ben wel goed geworden dit toernooi in partijen in het Zweeds analyseren, dat was ook nog wel een uitdaging.

Guus
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Guus » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Ha Joske,

Leuk om je ervaringen in Zweden door te lezen. Hoe lang ben je eigenlijk in Zweden? Nog met een speciaal doel?

Groet,
Guus
Doordat ik de laatste tijd vaker schaak, merk ik dat ik steeds rotter dam

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Ik zit nog tot januari in Zweden, dus in totaal 5 maanden (maar ik ben waarschijnlijk met kerst wel even in Nederland). En het uiteindelijke doel is dat ik ergens dit jaar een bachelor krijg en het gewoon tof is om de laatste paar vakken in Zweden te doen. Zoals bij alles wat ik doe, een zeer ongefundeerde keuze :lol:

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door marcel flohr » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Nog leuke weetjes voor de "thuisblijvers" nog over Zweden te melden?

leuk dat je trouwens aan dit schaaktoernooi hebt meegedaan 8)

veel plezier nog in Zweden enne... het is bijna kerst dus leuk om je family weer te zien.

:arrow:

Robin van Ee
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Robin van Ee » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Leuke verslagen Joske! Tof om te zien dat je ook in Zweden het schaken niet laat liggen!

Plaats reactie