TATA: Matthew Sadler nog steeds ongeslagen in Tata toernooi!

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

TATA: Matthew Sadler nog steeds ongeslagen in Tata toernooi!

Bericht door marcel flohr » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Na de 9e ronde van het TATA toernooi is Matthew Sadler nog steeds ongeslagen!

Ik weet wat veel van jullie denken: "maar zo goed heeft Matthew toch niet gepresteerd als je naar zijn rating kijkt en de laatste twee toernooi-overwinningen in beschouwing neemt (Oslo en Barcelona)?

Nee en ja..

Na de eerste ronde werd Matthew geinterviewd naar zijn overwinning op Hopman
http://www.tatasteelchess.com/tournament/video/nr/2

In dat interview zag je het plezier van Matthew dat hij voor het eerst deelneemt aan dit prestigieuze toernooi waar hij nooit eerder aan deel heeft genomen ten faveure van het toernooi in Hastings.

Maar... in dat interview werd ook duidelijk dat Matthew zich echt als een Amateur zag, weet wat het verschil in voorbereiding tussen een Prof en een Amateur is, deelname aan Tata als vakantie-invulling ziet en 13 wedstrijddagen (rustdagen niet meegeteld) ook als erg lang zag.

Tegelijk gaf Matthew aan dat hij ook als kanshebber voor de overwinning werd gezien en zichzelf na de eerste ronde, winst op Hopman, ook zag.

Hoe anders werd dit toernooi voor Matthew nu de tussenbalans opgemaakt wordt na de 9e ronde.
Veel partijen bevonden zich in de remisemarge, sommige balancerend op winst, sommige balancerend op mindere stelling, maar uiteindelijk toch in evenwicht eindigend.
Het zijn ook interessante partijen waarvan sommige tot aan het einde van de officiële speeltijd hebben geduurd!

Het feit dat Matthew tegen op elo (veel) mindere spelers tot remise komt kan wat zeggen. Maar, het feit dat mede GM, Maxim Turov remise maakt tegen Matthew zegt ook wat!

Wat zou de oorzaak of oorzaken zijn dat wij als supersupporters en clubgenoten Matthew eigenlijk al vooraf tot titelfavoriet beschouwden en wellicht ook een superscore aan Matthew hadden toebedeeld maar dat in de praktijk de resultaten toch iets achterbleven?

Zou het kunnen komen:
- door de druk? Tata staat mondiaal op de schaakkalender en dagelijks worden alle partijen door duizenden schaakliefhebbers live gevolgd.
- Matthew speelt nu ook tezamen met professionele schaakgrootmeesters die zijn partijen ook kunnen meebeleven.
- de energie die het Matthew heeft gekost om zich voor te bereiden voorafgaand aan dit toernooi, tijdens dit toernooi, na gespeelde partijen waar meer of minder in heeft gezeten en het verwerken ervan?
- door de achterstand die Matthew heeft qua schaakvoorbereiding ten opzichte van de andere deelnemers?
- het aantal speeldagen?
- het speeltempo dat meer energie van je kan vergen dan een gewoon tempo van 2 uur pp pp?
- andere leefomgeving dan de vertrouwde eigen omgeving? (ik weet overigens niet of Matthew iedere dag van Afoort naar Wijk aan Zee reist of dat hij ook in Wijk verblijft gedurende het toernooi?)
- de voorbereiding voorafgaand aan iedere partij. Hoeveel tijd en energie kost Matthew dat?
- het missen van de flow die er wel was bij de toernooien in Barcelona en in Oslo?

Vraag is: dat Matthew nog steeds ongeslagen is, is dat goed of had er meer ingezeten?
Het antwoord op die vraag en de mogelijke oorzaken qua resultaten met nog 4 ronden te gaan is enkel door Matthew te beantwoorden.
Zelf lijkt me het wel een goede prestatie van Matthew. Ga er maar tegenaan zitten. Probeer je zelf te verplaatsen in de situatie van Matthew als we dat zouden kunnen...

Ik en de overige SGA' ers denk ik ook, zijn erg benieuwd naar de partijen, analyses en verhalen/ervaringen van Matthew en hoop dat Matthew in een clinic deze zou willen toelichten.

Het programma lijkt makkelijk en moeilijk:
Ronde 10: woensdag 25 januari: Matthew - Anne Haast
Ronde 11: vrijdag 27 januari: Lars Ootes - Matthew
Ronde 12: zaterdag 28 januari: Matthew - GM H. Tikkanen
Ronde 13: zondag 29 januari: IM. S. Grover - Matthew

Maar op dit moment is iedere partij voor Matthew een partij op het scherpst van de snede.

Matthew heel veel succes met de komende 4 partijen en wij duimen voor jou!

Het is super om te zien dat je gewoon meedoet na een decade nadat je gestopt bent als prof bij het ambitieuze Tata Toernooi!

Geniet ervan en loads loads of succes!

schaakgroeten, Marcel

René
Gevorderde
Gevorderde

Re: TATA: Matthew Sadler nog steeds ongeslagen in Tata toernooi!

Bericht door René » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Het is altijd wel leuk om te zien hoe "wij schakers" op zoek gaan naar verklaringen die los staan van de partijen zelf.

Ik denk zelf dat het effect van alle gedachten (of: 'zorgen') bij een schaakpartij die niet gaan over de partij zelf, per definitie het speelniveau negatief beinvloeden. Of dat nou gaat over "ik sta gewonnen" of over "ik heb drie keer verloren, hopelijk niet weeeeeer!".
Het lijkt er op dat alleen wanneer het heel erg goed gaat, je kan schaken zonder je druk om iets te maken.

Wat Matthew betreft: het is duidelijk dat er voor hem veel verstorende gedachten zijn geweest, vooraf (favorietenrol, comeback, de voorbereiding als amateur) en er nog verstorende gedachten zijn bijgekomen doordat hij niet volgens de verwachting (was die verwachting echt reeel?) scoort.
JUST DO IT !!

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Het zal allemaal wel met die verstoorde gedachten en andere emotionele keutels die al dan niet dwars en/of scheef zitten, waar het op neer komt is dat er in SGA 1 geen spelers zitten die tijdens 1 toernooi 3 keer tegen een vrouw remise hebben gespeeld.
Hier is het laatste woord nog niet over gezegd en geschreven :D

Ik moet schijnbaar niet alleen OGT stevig aanpakken, ook onze GM verdient een stichtelijk gesprek, en wel op 11-2 a.s. :)

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Tja.......ondanks dat gelul dat hij amateur is etc scoort ie gewoonweg slecht.
Psychologisch zal het wel meespelen, voorbereiding zal ook wel niet helemaal super zijn en ook de zogenaamde " flow " zal er ook wel niet zijn.
Echter ik denk dan heel simpel : Matthew zit ook niet in een poule met fulltime professionals en hij heeft gemiddeld een kleine 250 elopunten meer.
Dan speel je dus niet een supertoernooi en hem een beetje inschattende baalt ie er ook van, maar..............tis dus niet "optimaal"!!!

En idd : 3 x remise waarvan hij 2 x door het oog van de naald kruipt.............................. een trainingskamp is op zijn plaats en kampbewaarder Lukas gaat het voortouw geven.

De beuk erin.

Oh ja : de partijen zijn natuurlijk allemaal wel van het niveau vechtschaak!!! Daarvoor zeker hulde! :wink:
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Peter
Expert
Expert

Bericht door Peter » zo feb 04, 2018 1:22 pm

En dan moet ie in de laatste ronde ook nog tegen Super Grover!
Grooooovy BABY!

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Die gisteren verloor van Anne Haast...

Peter
Expert
Expert

Bericht door Peter » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Yes, Matthew gaat winnen van Anne!
Behoorlijk strakke pot. Zonder te veel risico te nemen, schuift hij haar van het bord!
Grooooovy BABY!

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » zo feb 04, 2018 1:22 pm

hoera, eindelijk op stoom!?
Verba volant, scripta manent

marcel flohr
Gevorderde
Gevorderde

Yes!

het tweede volle punt is binnen!

zoals Peter al zojuist zei Matthew wint zonder veel kansen weg te geven.
Voor Anne werd de druk op het bord en in de tijd te hoog...

Gefeliciteerd Matthew!

Dat belooft wat de laatste 3 ronden!

Ed van de Gevel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Ed van de Gevel » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Anne werd gefilmd door de Omroep Brabant, die Martijn van der Zwan hadden ingehuurd om haar uit te lichten met de lamp van Marijke Kok en dan weet je het wel... Even serieus - alleen dat van Omroep Brabant klopt - ik kwam Matthew vandaag tegen in de Voorstraat. Hij is bepaald niet tevreden met zichzelf en hij vindt dat hij te veel goede stellingen heeft laten liggen. Maar na de overwinning van vandaag zou hij zijn ouders gaan bellen om te vertellen dat hij het winnen toch niet verleerd is. Hij hoopte op nog drie goede partijen om een dan nog altijd slecht toernooi in ieder geval een goed einde te geven...
"Without facts decisions cannot be made logically, you must then rely on human intuition"
- Mr. Spock, Assignment Earth -

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Inderdaad Marijke wel zien lopen, dus haar lamp was ergens in de buurt. Martijn niet gezien, maar wel een aantal andere SGA-ers. En stond erbij toen Matthew won (en even in de perskamer bij de analyse geweest). Ik heb wat foto's gemaakt van onze clubgenoten en meer. http://bit.ly/wk6DCm.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Dan zal ik ook wel op omroep Brabant te zien zijn, ik heb er toch zeker 2.5 uur staan kijken.
Geen idee wat mijn smoelwerk in Brabant moet maar een echt spannende partij leek het me niet.
Ik snap al dat hijgerige gedoe hier ook niet; Anne is er gewoon zoals het hoort tussen die elo verschillen afgetrapt, zo gaat dat af en toe met de mindere schakers.
Ik weet daar zelf immers alles van :evil:

Onze gm zal nog wel ongedeeld 3e worden, Tikkanen en Turov staan te ver weg.
Vanmiddag nog de analyse gezien met Hopman, schitterende overwinning op Tikkanen, echt geweldig.

En die overwinning van Aronian (nauwelijks nagedacht, alleen even na b4 van wit en verder a tempo) mocht er ook zijn.

Ik weet niet precies hoe dat tegenwoordig gaat met die hormoontjes tussen al die 17 en 18 jarigen maar ik kan me zo voorstellen dat een of ander leuk meiske uit gm c of lager wat maatwerk ' moet' leveren aan onze Nepalese jongeling, anders wordt dat eindigen op -4 of -5.

Remy
Expert
Expert

Bericht door Remy » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Meestal lastig te vinden.. Leuke meiskes en schaken.....
Regel 1: Ik heb altijd gelijk
Regel 2: Als ik geen gelijk heb, treedt automatisch regel 1 in werking

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Het resultaat van de hele middag filmen door Omroep Brabant staat in het filmpje bij dit artikel: http://bit.ly/zzdteA. Naast Anne en Bianca, komt ook Matthew uitgebreid in beeld. En heel kort ook Lars en de andere spelers. Ik ben er uit geknipt. :mrgreen:
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » zo feb 04, 2018 1:22 pm

Haastige spoed is zelden goed :lol:
Er zit nog steeds schot in de zaak

Plaats reactie