HSG Open - 20 tm 22 juni

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
Plaats reactie
caspar
Expert
Expert

HSG Open - 20 tm 22 juni

Bericht door caspar » zo mei 04, 2014 1:01 pm

Beste schakers en oud-deelnemers aan het HSG Open,

Het HSG Open 2014 staat voor de deur!

Het HSG Open vindt dit jaar plaats van vrijdag 20 – zondag 22 juni. We spelen wederom in de fraaie locatie Hotel Lapershoek te Hilversum met gratis en volop parkeerruimte en op loopafstand van het station Hilversum Sportpark.
We zijn weer terug bij de oude vertrouwde formule met 2 wedstrijden per dag, een 6-rondig Zwitsers toernooi met een A en B groep. Er is ook de mogelijkheid om een vierkamp te spelen, met 1 wedstrijd per dag.

Het inschrijfgeld is niet verhoogd en er zijn met hotel speciale arrangementen gemaakt voor overnachtingen en/of diners tegen een aantrekkelijke prijs.

Alle informatie is te vinden op de toernooisite http://www.hsgopen.nl/ waar je je ook kan inschrijven.
Je bent van harte welkom op het toernooi!

Voor de liefhebbers zijn er ook diverse andere schaakactiviteiten in de Schaakzomer van Hilversum zoals het kroegtoernooi op 16 juni, een bijzondere schaakfilm op 7 juni en het HSG Jeugdtoernooi op een unieke locatie op 29 juni.

Met vriendelijke groeten,

Henk Cornelissen
Toernooidirecteur HSG Open 2014
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Re: HSG Open - 20 tm 22 juni

Bericht door Jeroen Schuil » ma mei 05, 2014 9:57 am

Jeroen Schuil

ist fuer das Turnier gemeldet.
Verba volant, scripta manent

Sytze van der Velde
Expert
Expert

Bericht door Sytze van der Velde » di mei 06, 2014 1:29 pm

Jeroen Schuil schreef:Jeroen Schuil

ist fuer das Turnier gemeldet.

Origineel, zo'n aanmelding naar HSG in Echternachs dialect :wink:

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » ma jun 23, 2014 3:56 pm

Ook dit topweekend maar even kort samenvatten, het bier moet per slot van rekening nog 2 uurtjes afkoelen voor de aftrap:

ronde 1: vrijdagmiddag (let je op Ron!) tegen Jorden van Foreest. Vorig jaar maakte ik het hem alleen in het eindspel nog even lastig. Het was dit jaar niet anders. Een schoolklas denderde binnen en nam mijn pion op h6 mee.
ronde 2: bye ivm zomeravondschaak op de club 8)
ronde 3: zaterdagmiddag tegen de heer Lindemann van HSG. Ik heb geleerd waarom in het Slavisch de witte loper op e2 moet staan en niet op d3 maar om daar een toernooipartij aan te verspillen snap ik nog steeds niet. Kansloze nul helaas.
ronde 4: zaterdagavond een herstelremise. Mijn derde serieuze partij met de Triangel. Ik heb nog veel te leren. Mijn tegenstander moet iets afleren namelijk respect voor een tegenstander met een hogere rating.
ronde 5: zondagmorgen (let je op Dodi!) tegen Van Tuyl waar ik in 2011 dwars doorheen ging. Frivool liet ik hem een stuk offeren voor 3 pionnen, een kapotte koningsstelling en moordende aanval waarbij al zijn stukken goed stonden. Uiteraard laveerde ik handig door de rokende puinhopen, gaf nog ergens een stuk weg en maakte remise op het tandvlees.
ronde 6: zondagmiddag tegen Shannon Vlaar. Omdat Joske graag de damesprijs wilde moest ik winnen. Ratingtechnisch voor mij ook wel handig. Ik heb in twee weken nu 10 partijen gespeeld (Utrecht en Hilversum) waarvan 6 met zwart. Vier keer kreeg ik het Schotse Vierpaardenspel tegen. Geloof me, ik ben er niet meer bang voor! Nadat ik slordig rekende dacht ik een stuk te vangen. Dat lukte (met nog een paard als bonus) maar wel voor een toren en 2 pionnen. Een moeilijk eindspel waarin ik nog wel het initiatief had. Toen wit het te passief verdedigde maakte ik vorderingen en bleef dus doorpielen. Net toen het helemaal uit was, liet ik het nog bijna naar remise lopen maar een eindspel van P+h-pion tegen P was op één tempo nog net gewonnen.

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » ma jun 23, 2014 3:59 pm

En omdat ik mij toch mentaal zat voor te bereiden op het foebal gelijk maar even mijn nieuwe rating geprobeerd uit te rekenen. Met dank aan het programma van Henk van Lingen zie ik dat ik na 15 partijen in het afgelopen half jaar precies 1,69 punt erbij scoor! Wat een weelde.

In Hilversum verder nog Ron (goed gespeeld maar vrijdagmiddag gemist en zondagmiddag seniorenvrij), Rogier (goed tegen slechten, slecht tegen goeden) en in de B-groep Bert, Bert, Luuk, Dodi, Dirk en Joske die allemaal meer of minder reden hadden tot tevredenheid (Joske zeker niet maar die supporterde mij tijdens mijn laatste potje en reed mee terug naar Amersfoort dus scoorde sowieso een extra punt).

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » wo jun 25, 2014 12:09 pm

Nee, ik had zeker geen reden tot tevredenheid.
Twee keer in betere stelling in tijdnood onderuit gegaan en me een keer in een remise eindspel midden op het bord mat laten zetten. Laatste ronde was al helemaal desastreus. Stond een vrijpion voor vanuit de opening. Als ik hem even tussendoor opgespeeld had, was mijn stelling helemaal afgesloten en kon ik het rustig uittikken. Dat deed ik echter niet en toen had ik ineens een vijandelijk paard en toren midden in mijn koningsstelling en ging het helemaal mis.
Met OKU en HSG bij elkaar heb ik deze maand zo'n 60 ratingpunten ingeleverd, dus ik ga even met zomerstop geloof ik.

Ron
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Ron » do jun 26, 2014 7:46 pm

Na met zwart gewonnen te hebben van Melvin Holwijn 1995 KNSB moest ik met wit tegen Daan Haver KNSB 2148. Als ik maar goed uit de opening kom dan wil ik het nog wel is zien... Daan gokte op een fout mijnerzijds in t eindspel. Uiteindelijk won ik de partij moeiteloos.

De partij heb ik online geplaatst.

rogier
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door rogier » vr jun 27, 2014 10:45 pm

Jeroen's samenvatting van mijn optreden was "Rogier (goed tegen slechten, slecht tegen goeden)":).

In een paar woorden meer:
Eerste ronde met zwart ongeveer gelijk uit de opening gekomen tegen de meervoudige toernooiwinnaar GM Guliyev. Daarna 1 a 2 een beetje onhandige zetten gedaan en toen kansloos verloren.Zo gaat dat blijkbaar tegen grootmeesters.

Toen een bye en een remise tegen een op remise spelende bijna 2000-speler en strak gewonnen tegen 1880-speler die in het verleden ook wel 2000 gehad heeft. Vervolgens een zwaarbevochten overwinning in tijdnood tegen 1930-speler, nadat ik in en verder goed opgezette partij 1 kans op duidelijk voordeel niet gepakt had, omdat ik nog meer wilde.

In de laatste ronde tegen Danny de Ruiter (2240). Ik zette het solide op en wist op gegeven moment een kwaliteit te winnen. Miste toen de juiste voortzetting (richting zeer goede /winnende stelling) en toen kreeg hij tegenspel. De kwaliteit teruggeven en in eenzijdige tijdnood (1-3 minuten met 10 sec/zet tegen een half uur) toreneindspel lang aardig goed gespeeld. En toen we allebei nog toren en pion over hadden in potremisestelling alsnog de pion en de partij weggeblunderd. TPR 2120.

Kortom: In opening en middenspel is mijn speelniveau wel 2150-2200, maar in het eindspel nog niet. En praat ik mezelf ook nog aan "ik zal wel verliezen" en dan gebeurt dat uiteindelijk ook. Ik weet dus wat me te doen staat: eindspelen oefenen en daar meer zelfvertrouwen in krijgen.

Plaats reactie