OKU 2014 tevens persoonlijk kampioenschap SGS

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
Jeroen Schuil
Expert
Expert

OKU 2014 tevens persoonlijk kampioenschap SGS

Bericht door Jeroen Schuil » ma mei 05, 2014 10:04 am

Deze aankondiging mag hier natuurlijk niet ontbreken!

http://www.paulkeres.nl/oku/?page_id=86

En voor wie geen zin heeft om de website te openen:

Inleidende info
Voor de 41e maal organiseert Schaakvereniging Paul Keres het Open Kampioenschap van Utrecht, een gezellig weekendtoernooi voor alle speelsterktes van grootmeester tot huisschaker. Het OKU zal worden gehouden op 30 en 31 mei en 1 juni 2014. Plaats van handeling is de hal van Sportpark Daalseweide, op de grens van Maarssen en Utrecht, waar we te gast zijn bij korfbalvereniging OVVO/De Kroon.
Het SGS Persoonlijk Kampioenschap (zie onder) wordt als onderdeel van het OKU gelijktijdig gehouden. Daarnaast vindt op de vrijdagavond gelijktijdig de SGS Bekerfinale plaats in dezelfde speelzaal.

Opzet
Er wordt gespeeld in drie groepen. Elke groep speelt 6 ronden met indeling volgens het Zwitsers systeem. Spelers met een rating < 1800 worden niet tot groep A toegelaten. Spelers met een rating > 1900 of < 1500 worden niet tot groep B toegelaten. Spelers met een rating > 1600 worden niet tot groep C toegelaten. De organisatie behoudt zich het recht voor naar eigen inzicht van deze regels af te wijken. Bij te weinig deelnemers worden groep B en C samengevoegd. Het speeltempo is 1 uur en 50 minuten, plus 10 seconden per zet extra. Roken in de speelzaal is niet toegestaan.
Het is mogelijk om één of twee vrije ronde(n) (= bye(s)) op te nemen. Men kan echter niet voor de prijzen meedoen, zodra voor meer dan twee byes wordt gekozen of wanneer een bye in ronde 5 of 6 wordt opgenomen. Een bye telt als een half punt. Byes s.v.p. doorgeven voor aanvang van het toernooi.

Rating
Alle uitslagen worden doorgegeven aan de KNSB-ratingcommissie, niet aan de FIDE.

Vrijdag 30 mei 18.30 – 19.15 Registratie
19.15 – 19.30 Opening 19.30 – 23.30 Ronde 1 19.30 – 23.30 SGS Bekerfinale

Zaterdag 31 mei 09.15 – 13.15 Ronde 2 14.15 – 18.15 Ronde 3 19.30 – 23.30 Ronde 4

Zondag 1 juni 09.15 – 13.15 Ronde 5 14.15 – 18.15 Ronde 6 18.45 – 19.30 Prijsuitreiking

Prijs Groep A Groep B Groep C
1e € 750 € 250 € 100
2e € 400 € 150 € 60
3e € 250 € 90 € 40
4e € 130 € 60 € 30
5e € 75 € 50
6e € 60 € 40
7e € 45 € 30
8e € 30

Bij gelijk eindigen worden de prijzen gedeeld. Er zijn tevens vier ratingprijzen ter waarde van € 40 voor spelers met een rating beneden resp. 2200 en 2000 in groep A, 1700 in groep B en 1400 in groep C. Er zijn extra prijzen in natura voor beide groepen.

--------------------------------------------------------------------------------
SGS Kampioenschap
Spelers die van 1 januari 2014 tot en met juni 2014 hoofdlid zijn bij een vereniging die is aangesloten bij de SGS, doen automatisch mee met het SGS (Persoonlijk) Kampioenschap. Men is hiervoor geen inschrijfgeld verschuldigd. Voor het bepalen van de prijswinnaars wordt de ranglijst gefilterd op SGS-deelnemers.
De hoogst eindigende SGS-deelnemer in groep A verwerft de titel ‘SGS Persoonlijk Kampioen 2014′. Deze titel is ongedeeld en wordt bij een gelijk aantal punten bepaald door weerstands- en SB-punten. Er vindt dus geen barrage plaats.
Prijs Groep A Groep B Groep C
1e € 200 € 100 € 50
2e € 125 € 50
3e € 50 € 25

Bij gelijk eindigen worden de prijzen gedeeld.

--------------------------------------------------------------------------------
Inschrijving en inlichtingen
Het inschrijfgeld voor dit toernooi is vastgesteld op:

Groep A € 30 (FM € 15; GM/IM gratis)
Groep B € 25
Groep C € 25

Betaling alleen in de speelzaal.

U kunt zich inschrijven via dit webformulier.
Bij vragen kunt u zich richten tot Jan Wiggerman, via mail of telefonisch bij toernooidirecteur Jan Jaap Janse: 06-24395397.
Inschrijving via het webformulier heeft de voorkeur. Bij aanmelding s.v.p. vermelden: naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, club, rating (KNSB en eventueel FIDE), bondsnummer, eventuele bye(s) in ronde 1-4, eventuele bereikbaarheid gedurende het toernooi, en waar nodig keuze voor groep (A, B of C).
Speellokaal
Het OKU wordt gehouden in:
Sportpark Daalseweide
Sportparkweg 9
3604 AW Maarssen

Ga naar de links-pagina voor een indruk van de speelzaal.
In de speelzaal en de nabije omgeving is geen mogelijkheid om te pinnen.

Verba volant, scripta manent

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Re: OKU 2014 tevens persoonlijk kampioenschap SGS

Bericht door Jeroen Schuil » ma mei 05, 2014 10:04 am

Jeroen Schuil

ist fuer das Turnier gemeldet.

Ed van de Gevel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Ed van de Gevel » ma mei 05, 2014 7:55 pm

Voor de treinreizigers van de site van ProRail (http://www.prorail.nl/werkzaamheden-en-storingen) :

Amersfoort-Utrecht Centraal

donderdag 29 mei tot en met zondag 1 juni

Extra reistijd: een kwartier tot een half uur

door werkzaamheden

U kunt gebruikmaken van de omreisroute of de bussen op deze datum zijn voor dit traject werkzaamheden gepland, deze zijn in dit reisadvies niet of nog niet volledig verwerkt plan uw reis vanaf 10 dagen van tevoren opnieuw voor een aangepast reisadvies
"Without facts decisions cannot be made logically, you must then rely on human intuition"
- Mr. Spock, Assignment Earth -

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » zo jun 01, 2014 9:50 pm

Wat is schaken toch een naar spel. Ik geef tot drie keer toe de partij weg in tijdnood. De laatste partij had ik daar genoeg van, dus toen gaf ik maar in gewonnen stelling een dame weg met een truukje van 1 zet diep. Daar zit je dan een heel weekend te schaken, inclusief 4 partijen van 4 uur, om uiteindelijk 1,5 punt te halen.
Het is maar goed dat de zomerstop is begonnen.

Ed van de Gevel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Ed van de Gevel » ma jun 02, 2014 7:32 am

Joske schreef:Wat is schaken toch een naar spel.
Ik denk dat Samuel het met je eens is. Ook bij hem veel goed opgezette partijen, maar bedroevend weinig punten door allerlei ongelukjes bij het uitvluggeren. Persoonlijk heb ik weer eens bevestigd gezien dat een opsplitsing in drie groepen veel volk trekt dat heel erg naar de Elo-cijfertjes kijkt. In zes ronden twee keer een tegenstander treffen met een instelling van "ik heb vijftig puntjes minder, dus ik ruil zo snel mogelijk alles af, want remise is een goed resultaat" is veel en bepaald niet waarvoor ik aan een toernooi meedoe.
"Without facts decisions cannot be made logically, you must then rely on human intuition"

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » ma jun 02, 2014 10:06 am

Lekker toernooi gespeeld.
1. Hugo ten Hertog (2388). Die had nog een appeltje met me te schillen en trok de tussenstand in onze onderlinge na 47 zetten gelijk. Nul voor mij
2. C1000 bye.
3. Leonardo Deruda (1811). Mooie naam, Italiaanse speler. Waanzinnig potje waarin ik een toren weggaf maar vier verbonden vrijpionnen terugkreeg. Hij hield eeuwig schaak. Remise voor mij.
4. Tyro Bekedam (1830). 11 jaar maar redelijk op de hoogte van het Schotse Vierpaardenspel. Voelde de stelling beter aan dan ik en won twee pionnen. Toren+Loper van gelijk kleur bij 4 tegen 2 pionnen. Ik hield hem bezig en dreigde zelfs nog even mat in 1. Daar schrok hij zo van dat hij om 22.30 uur remise aanbood. Die kon ik niet afslaan. Remise voor mij.
5. Zondagochtend. Daan Haver (2148). Zaterdagavond/nacht tot 2.00 uur zitten voorbereiden en vanaf 7.00 uur weer verder. Hij speelt namelijk altijd Tarrasch en ik had een verrassing voorbereid (1.d4 d5 2.c4 e6 3.Pc3 c5 4.cxd5 exd5 5.Pf3 Pc6 6.dxc5!). Hij komt om 9.20 uur binnen en speelt 1...Pf6. En bedankt :? Het werd een Nimzo (bleek hij bezig met een wisseling van repertoire, net eindexamen gedaan dus nu mooi de tijd) waar hij niet zo in thuis was. Ik win een pion en verdedig die ferm. Offer mijn dame om een e-pion naar de overkant te brengen maar dat blijkt niet handig. Ik verlies de pion en houd T+L over tegen Dame. Gelukkig zit er een simpele vesting in. Weer remise voor mij
6. Tjerk Hacquebord (Moira Domtoren), rating ongeveer 1850 of zo? Die moet ik toch kunnen winnen? Weer dat Schotse Vierpaardenspel maar ik had de partij uit ronde 4 nog even bekeken. Tjerk trekt ten aanval maar ik win 2 pionnen en kan Dames ruilen. Dubbeltoreneindspel met 5-3 pionnen. Is toch uit? Blijkt veel lastiger dan gedacht maar uiteindelijk win ik met f+h tegen h-pion omdat hij zijn Koning laat afdwalen. Punt voor mij! (blijkt zijn rating achteraf 1989 te zijn, hahaha)
TPR 2023. Mooi toernooi, veel geleerd en veel plezier gehad.

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » wo jun 04, 2014 11:45 am

Ik hoorde afgelopen zondag dat Henk van Lingen weer eens schitterde in/door idiotie. Wat is dat toch voor gedoe met dat mannetje?!
Eerst eigenhandig een leuk georganiseerd lustrumtoernooi kapot zeuren en nu dit weer.

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » wo jun 04, 2014 1:39 pm

Wats keburt???
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » wo jun 04, 2014 2:32 pm

Iets met een mobiel naar ik begreep maar het ging vooral om het gedeelte na de uitdeling van de nul aan de tegenstander.
Ik maak me grote zorgen dat dit soort figuren bestuursfuncties binnen een bond mogen bekleden. Het gaat al niet heel lekker met ons edele spel...

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » wo jun 04, 2014 2:57 pm

Bestuurders die alles kapot reguleren + politici. Je hebt er echt HELEMAAL NIETS aan!!
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Ed van de Gevel
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Ed van de Gevel » wo jun 04, 2014 3:02 pm

Het enige incident dat ik tijdens het toernooi heb vernomen: tijdens de partij tussen A en B wordt B aan de bar bellend aangetroffen door C die dit direct aan de wedstrijdleiding gaat melden. Speler B trok zich na de telefoonnul direct terug uit het toernooi. Gezien het bericht van Lukas neem ik aan dat C Henk van Lingen is.

Op Utrecht Schaak trouwens lappen met tekst van Vincent Diepeveen omdat Jeroen Schuil tijdens de prijsuitreiking zei blij te zijn dat de SGS-kampioen een (W)GM is. Vincent was de concurrent van Peng en neemt nu aan dat Jeroen heeft staan dansen omdat hij geen kampioen werd....

Overigens: ik dacht dat ze bij PK alle partijen (voor zover genoteerd) hadden ingevoerd, maar bij veel partijen zie ik nul zetten. Ik wil nog iets schrijven over de partij van Samuel uit de eerste ronde (en dan met name over de uitvluggerfase die niet meer genoteerd is, maar waarvan ik denk deze nog wel te kunnen reconstrueren) Helaas is dat een van de ontbrekende partijen.

Verder: Samuel haalde een keer het dagbulletin. Dat zijn tegenstander op zet dertien met een zet twee stukken weggaf was voldoende voor vermelding en de prijs voor de snelste overwinning in de ronde in de groep. Ik figureerde twee keer in deze verslagen. In dat van ronde 1 omdat de schrijver zijn gebrek aan kennis van openingstheorie ten toon wilde stellen en in ronde 4 omdat mijn tegenstander er voor koos zich mat te laten zetten liever dan een verloren ongelijke lopereindspel met twee pionnen minder in te gaan.

Lukas Boutens
Expert
Expert

Bericht door Lukas Boutens » wo jun 04, 2014 5:36 pm

Het is vooral de buitengewoon merkwaardige manier van omgaan en opgaan in zijn omgeving. Of Henk wel of niet kan besturen weet ik niet maar de bijdragen die ik lees en hoor met in de hoofdrol HvL stemt mij buitengewoon somber.

Daarnaast; in 1995 heb ik VD al het advies gegeven deskundige hulp te zoeken. Dat heeft hij voor zover ik weet gedaan maar duidelijk een gevalletje te vroeg vrijgelaten.
Tsjongejonge wat een toestand in die Utrechtse schaakwereld zeg.

Enfin, wie heeft er gewonnen? :lol:

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Bericht door Jeroen Schuil » do jun 05, 2014 9:40 am

Ik heb het woord blij overigens achteraf gecorrigeerd door trots. Volgens mij heeft Vincent het er daarna niet meer over gehad.
Dat Henk van Lingen constateert dat een speler tijdens zijn partij zit te bellen vind ik prima. Dezelfde tegenstander liet mij vorig jaar op zondagochtend mooi zitten omdat hij zich verslapen had. Kwam later wel opdagen maar een excuus heb ik nooit meer ontvangen. Gevalletje zwarte lijst lijkt mij, maar ik ben geen organisator!

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » do jun 05, 2014 10:36 am

Jeroen Schuil schreef:Ik heb het woord blij overigens achteraf gecorrigeerd door trots. Volgens mij heeft Vincent het er daarna niet meer over gehad.
Dat Henk van Lingen constateert dat een speler tijdens zijn partij zit te bellen vind ik prima. Dezelfde tegenstander liet mij vorig jaar op zondagochtend mooi zitten omdat hij zich verslapen had. Kwam later wel opdagen maar een excuus heb ik nooit meer ontvangen. Gevalletje zwarte lijst lijkt mij, maar ik ben geen organisator!
Nou, ik vind het constateren en het vervolgens aan de tegenstander van de bellende meneer melden ook prima. Maar als die tegenstander niet wil claimen, het dan toch aan de wedstrijdleiding gaan melden zodat er geen keus meer is, vind ik toch wel een beetje storend. Althans, als het mijn partij was geweest, had ik hem liever uitgespeeld dan een telefoonnul te claimen.

Staat buiten kijf natuurlijk dat het wel heel dom is om tijdens een partij te gaan staan bellen.

Plaats reactie