Dimi en Bram in Nancy editie 2016

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
Plaats reactie
ruudkuchler
Expert
Expert

Dimi en Bram in Nancy editie 2016

Bericht door ruudkuchler » wo feb 17, 2016 7:14 pm

Ronde 1:
Dimi wint
Bram remise

http://festivalnancy.echecs54.org/infos ... sultats-c/

Het toernooi heeft een bijzondere spelregel: remise aanbieden/aannemen is niet toegestaan.
De overige remiseregels (herhaling van stelling, geen matpotentieel) gelden natuurlijk wel.
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde.
In de praktijk zijn ze dat niet.

ruudkuchler
Expert
Expert

Re: Dimi en Bram in Nancy editie 2016

Bericht door ruudkuchler » za feb 20, 2016 10:18 am

Dimi aan kop met 5 uit 6.
Bram kort erachter met 4,5 uit 6.
In de laatste ronde (morgen) spelen ze tegen elkaar

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » za feb 20, 2016 11:00 am

Leuk om te zien dat het goed gaat.
Kwam ook een foto van Bram tegen op de site.

Nu nog even het verslag afwachten.
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

ruudkuchler
Expert
Expert

Bericht door ruudkuchler » ma feb 22, 2016 8:02 am

Dimi gedeeld 3e-4e met 6,5 uit 9
Bram ongedeeld 5e met 6 uit 9
Beiden een aanzienlijke plusscore

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » ma feb 22, 2016 9:53 am

Het verslag komt eraan!

Ik heb een goed toernooi gespeeld, maar dat deden er meer dus ik heb er helaas niet meer uit kunnen halen dan een 4e plek (ze deelden geen prijzen) met 6.5 uit 9. Of eigenlijk 6 uit 8, want die partij tegen Bram was niet echt een partij. Bram werd 5e met 6 uit 9, an sich al apart dat dat kan in een tienkamp :).

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » ma feb 22, 2016 12:14 pm

Goed resultaat! top!

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » di feb 23, 2016 11:09 pm

De beuk erin!

Een paar dagen met Bram schaken in Nancy klonk als een fantastisch plan. Ik had hierbij een paar details uit het oog verloren. Zo sliepen we in het huisje van Bram zijn ouders. Dat is natuurlijk supertof, maar wel elke dag 2x een uur rijden van de speelzaal. En dat huisje (of eigenlijk meer huis) heeft, zoals Peter S zelf heeft mogen ervaren, geen centrale verwarming! Maar de accommodatie is verder helemaal prima, ik heb prima geslapen en het was supergezellig.

Waar ik in mijn voorbereiding ook pas laat achter kwam was dat je geen remise mocht overeenkomen. Dat is natuurlijk een beetje anders dan ik gewend ben, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een rustgevend gevoel vond. Je hebt tijdens een partij toch één ding minder om over na te denken. Je hebt nog maar 1 optie: de beuk erin!

Het toernooi was een verzameling tienkampen die (los van de 2 invitatiegroepen) op grond van rating werden samengesteld. Dit was ontzettend leuk omdat je in theorie hele spannende groepen krijgt omdat het ratingverschil tussen de nummer 1 en nummer laatst klein is. Aangezien Bram en ik in de hoogste niet-invitatie-groep speelden was bij ons het verschil iets groter, maar los van de ratingfavoriet zat iedereen binnen 100 punten.

Mijn eerste ronde was meteen tegen de grote favoriet (2304). Hij speelde een variant in het symetrische Engels die ik niet kende. Op zet 9 week ik af van de mainline, en hij besloot dat niet te doen. Dit koste hem een stuk en forceerde dameruil en 5 zetten later hield hij het voor gezien. Een flinke opsteker voor weinig energie. Ronde 2 speelde ik tegen een van de zwakkeren van de groep (2117), in een geweigerd damegambiet voerde ik langzaam de druk op. Ik miste nog ergens een kwaloffer dat meteen won, maar zijn stelling was ook zonder dat niet meer houdbaar.

Na de eerste dag ongedeeld koploper, ik had dan wel 2x wit gehad, maar daar kan ik niks aan doen ;). Mijn tweede dag begon met zwart tegen de nummer 2 op rating (2245). Hij offerder in de Taimanov een pion en ik reageerde net iets te actief waardoor ik een kwal moest offeren. Dat was an sich nog geen probleem, maar aan het eind van mijn variant had ik een tussenzet gemist en kon ik meteen opgeven. Ronde 3 weer met wit tegen een uitermate sympathieke Fransoos (2163). Hij speelde een variant waar ik vroeger nogal moeite mee had, de variant waar zwart snel d5 speelt, op c4 slaat en dan aan die pion gaat hangen. Vroeger stond ik dan altijd een pion achter, tegenwoordig noem ik het een offer! Ik heb het helemaal bond gemaakt en een 2e pion geofferd. Daarna volgende een variant waar veel geruild werd en we in een eindspel met gelijk materiaal en ongelijke kansen belanden. Ondanks mijn veel betere structuur en activiteit denk ik dat hij het zeker had moeten kunnen keepen. Dit liet hij na, dus ik mocht nog een vol punt bijschrijven.

De 3e dag begon met een zwartpartij tegen de local hero (2115). Hij was niet zo opgevallen, maar speelde wel een ok toernooi. Daar was tegen mij niets van te zien. In een strakke stonewall brak hij op het verkeerde moment open. Na 25 zetten stond hij een toren en een stelling achter en konden de stukken weer in de doos. Mijn tweede partij deze dag was wat harder werken. Tegen de laagste ratinghouder (2107) speelde ik een partij die ik volledig verkeerd inschatte. Ik had een koningsaanval gelanceerd en ik had het idee dat ik een straat aan tempi voor lag op zijn aanval over de damevleugel. Maar toen ik in de buurt kwam van de koning bleek ik toch niet zo ver voor te liggen als ik dacht. Ik heb de partij nog niet goed geanalyseerd, maar ik had sterk het gevoel dat hij hierna een paar onnauwkeurigheden beging. Een paar zetten later was van zijn aanval niets meer over en mocht ik 'een hoek kiezen'.

En zo stond ik weer bovenaan met 5 uit 6. Ik had nog wel een lastige partij tegoed tegen de speler die in mijn ogen het meeste indruk had gemaakt tot dan toe. Deze partij stond in ronde 7 op het programma. Ik had me soort van goed voorbereid omdat ik niet echt iets heb liggen tegen beide lines die hij speelt. Hij had blijkbaar ook voorbereid, want hij speelde iets anders :). In een vlakke lijn in het Frans speelde ik het middenspel een tikkie onnauwkeurig waardoor ik hard moest werken om de stelling gelijk te houden. Ik miste echter de simpele remisewending en ik werd er daarna subtiel afgeschoven in het eindspel. Ronde 8 was verrassend hard werken. De overtuigende hekkensluiter (2123) raakte in de opening in paniek en maakte wat rare bokkensprongen. Hierna herstelde hij zich en had ik het idee dat ik lange tijd minder stond. Uiteindelijk lukte het me om zijn dreiging te neutraliseren en mijn aanval kwam wel van de grond. In tijdnood wikkelde ik nog af naar een ongelijk lopereindspel met 2 verbonden vrijpionnen vrijpionnen, waarvan ik vrij zeker weet dat het een winnende versie is.

De negende ronde speelde ik tegen Bram. Ondanks dat de partij na 5 minuten voorbij was, trokken we veel publiek (dat kwam vast niet omdat ik voor het eerst van mijn leven pirc speelde!). Mijn 2 nullen met zwart geven genoeg stof om aan te werken de komende tijd, maar verder heb ik een supertoernooi gespeeld. Op naar de volgende ;).

Sacapiece
Expert
Expert

Bericht door Sacapiece » wo feb 24, 2016 9:37 am

Dimi schreef:De negende ronde speelde ik tegen Bram. Ondanks dat de partij na 5 minuten voorbij was, trokken we veel publiek (dat kwam vast niet omdat ik voor het eerst van mijn leven pirc speelde!).
Leek het een beetje op deze? http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1270330
Mooi verhaal verder, en goed om te zien dat de kopman van het eerste in vorm is!

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » wo feb 24, 2016 10:02 am

Sacapiece schreef:
Dimi schreef:De negende ronde speelde ik tegen Bram. Ondanks dat de partij na 5 minuten voorbij was, trokken we veel publiek (dat kwam vast niet omdat ik voor het eerst van mijn leven pirc speelde!).
Leek het een beetje op deze? http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1270330
Mooi verhaal verder, en goed om te zien dat de kopman van het eerste in vorm is!
We hadden in de voorbereiding nog een discussie of je eerst Lxd4 moest doen of eerst Lxb5. Ik heb eerst op d4 geslagen, maar verder was het dezelfde partij :)

Guus
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door Guus » wo feb 24, 2016 10:49 am

Leuk verslag Dimitri. Volgens mij hebben jullie een leuke tijd gehad daar. En met goede resultaten!
Doordat ik de laatste tijd vaker schaak, merk ik dat ik steeds rotter dam

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » wo feb 24, 2016 12:10 pm

Idd leuk verslag!
En het lijkt me dat jullie lekkere potten hebben gespeeld.
Was Bram ook een beetje tevreden?

Hans van Doorn
Expert
Expert

Bericht door Hans van Doorn » wo feb 24, 2016 7:34 pm

Inderdaad leuk verslag! Had dat huis een open haard?

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » wo feb 24, 2016 10:11 pm

caspar schreef:Idd leuk verslag!
En het lijkt me dat jullie lekkere potten hebben gespeeld.
Was Bram ook een beetje tevreden?
Bram had liever wat meer gescoord, maar hij won wel als enige van de winnaar van de groep (superstrakke pot!).

Plaats reactie