Eemland 2016

Je speelt eens een toernooitje en je hebt een leuk verslag....
Plaats reactie
Jeroen Schuil
Expert
Expert

Eemland 2016

Bericht door Jeroen Schuil » wo aug 24, 2016 8:58 am

Er hebben wel eens meer SGA-ers meegedaan, maar met Chris, Luc, Bert (L), Bert (ook L) (allemaal in de B-groep), Marcel, Johan, Ron en Jeroen (A-groep) hebben we weer een mooie afvaardiging en kanshebbers op eremetaal.

De eerste ronde is inmiddels gespeeld, met wisselend succes:
- Chris was het eerste klaar en had volgens mij weinig moeite met de op papier laagst ingeschatte tegenstander
- Bert Loedeman was bezig om de toch aanmerkelijk sterkere Jacob de Graaf een lesje te leren. Bert heeft echter (net als in Vlissingen) de laatste tijd geleerd dat soms het halve ei beter is dan een lege dop. Een mooie remise waar volgens mij, in ieder geval in het sterk gespeelde middenspel, meer had ingezeten
- Bert Lardenoye wist niet te winnen van zijn op papier niet heel sterke tegenstander. Een halfje met zwart om het toernooi te beginnen is natuurlijk niet slecht
- Luc had de zwaarste dobber in Jacques vd Berg. Een eindspel paard + 4 pi tegen loper en 5 pionnen bleek helaas niet houdbaar

- Marcel ging eraf tegen de (in schaaktechnisch bedoelde) "gekke" Santoso Wijono. Onberekenbare tegenstander die niet bang wordt van een pionnetje meer of minder richting zijn eigen koningsvleugel en doodleuk de andere vleugel leeg eet, hopende dat hij niet mat gaat. Dit bleek ook deze partij weer. Marcel's aanval kwam snel op gang maar strandde ergens en toen ging het helaas hard
- Johan speelde volgens mij een degelijke remise met zwart tegen organisator Jasper Reichardt, die geen gekke dingen deed. Johan wilde niet forceren en begon het toernooi solide met een remise
- Ron en tegenstander Robin Reichardt maakten er een onortodox (supermodern??) potje van waarin de jonge Spakenburg niet onderdeed voor mijn altijd creatieve achterbuurman. Toen ik op een gegeven moment het bord verlaten zag staan, had ik geen idee van de uitslag maar het bleek remise te zijn geworden
- Zelf ging ik vol vertrouwen maar heel omzichtig het damegambiet van Martin Veldhuizen te lijf. Hij verzwakte zijn eigen stelling en boette een pion in. Toch bleven er steeds kansen op eeuwig schaak, maar die wist ik te omzeilen. Toen Martin een (verloren?) eindspel toren tegen loper uit de weg ging, mocht ik een mat in 7 of 8 of zo uitvoeren.
Verba volant, scripta manent

Ron
Gevorderde
Gevorderde

Re: Eemland 2016

Bericht door Ron » wo aug 24, 2016 4:58 pm

Partij is inmiddels online gezet bij Enpassant.
Laatst gewijzigd door Ron op vr aug 26, 2016 11:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
---------------------------
"If you want to get an illogical result, you must not think logically"

Jeroen Schuil
Expert
Expert

Re: Eemland 2016

Bericht door Jeroen Schuil » do aug 25, 2016 1:46 pm

Je bleef met focus zoeken naar aanval op het toilet??

Maar goed, gisteren dus die tweede ronde:

- Chris trof het niet met een vakantievierende, dus uiterst ontspannen, Hans de Vries en verloor in het eindspel
- Bert Loedeman had een beetje soortgelijke ervaring geloof ik en moest ook in het (pionnen)eindspel de vlag strijken
- Bert Lardenoye liep tegen een mispeer aan. Ik heb niet helemaal meegekregen of dat zijn eigen schuld was, maar jammer is het wel
- Luc is ook van de nul af en was volgens mij vroeg thuis

- Marcel ging uiteraard weer hard op de koning van de tegenstander af, maar die pareerde alles en hield een stuk meer over
- Johan was een avondje thuis en scoorde daarmee een half punt
- Ron kwam weer niet verder dan remise. Juist toen het leuk leek te worden, besloten de heren om bij de andere borden te gaan kijken (of de wc natuurlijk :D )
- Jeroen had teveel respect voor tegenstander Sjoerd en het bleef bij manoeuvreren. Een halfje was voor beiden genoeg.
Verba volant, scripta manent

Plaats reactie