Last call before the final attack! Pc8.

Schuif gezellig aan en speel mee!
SGABeest
Expert
Expert

Last call before the final attack! Pc8.

Bericht door SGABeest » di mei 13, 2008 6:07 pm

Den Witte Leider, die de 1000 bloemen bloeien strategie maar niet tot wasdom ziet komen, moet nu , aan de traagste Witte leerlingetjes, uitleggen waarom Pc8 een goede zet is, die eigenlijk de gehele Witte "activiteit" naar de ontwerptafel terugstuurt. .... Hoe kan het dreigende Zwarte offensief nog worden gekeerd?"
Help! Hij communiceert.........

Gerard van Otten
Expert
Expert

Re: Last call before the final attack! Pc8.

Bericht door Gerard van Otten » di mei 13, 2008 8:03 pm

Nu moet ik als onderwijservaringsdeskundige toch echt ingrijpen Ton: met dreigen bereik je niets! Beloftes waarmaken, daar gaat het om! Den Witten kwijten zich uitsteknd van hun taak: we beloofden een opmars op de damevleugel en de pion is inmiddels vergevorderd. Het paard is gedegradeerd tot figurant, de zwarte a-pion wordt spoedig geconsumeerd, de witte dame is actief en een zwarte aanval is slechts in de hoofden van het zwarte kamp aanwezig maar op het bord - daar waar de zetten worden gespeeld - berust zwart in volledige passiviteit. En dan hebben jullie het ook nog over een pionnenwals. We zijn inmiddels bijna aanbeland in het - overigens verloren - eindspel en regel 1 is dan dat pionnen naar de overkant moeten en wel zo snel mogelijk. Welnu, zie daar een witte boer op het Siciliaanse veld bij uitstek c7! waar normaliter de zwarte dame haar heenkomen zoekt. staat daar nu al een witte kloon. Houdt zwart dit bij elkaar? De komende 5 zetten bieden wellicht hoop voor jullie, wit noemt het de zwarte ontkenningsfase. :lol:

SGABeest
Expert
Expert

Bericht door SGABeest » di mei 13, 2008 8:29 pm

:shock: Tjeempie Gerard......! Een onderwijservaringsdeskundige, daar hadden Den Zwarten geen rekening mee gehouden.

En dan ook al euforisch commentaar leveren voordat wit zijn zet heeft afgegeven.....
Als dat maar goed komt :wink:

Overigens een kleine correctie wat betreft je eindspelkennis. Het gaat er niet altijd en alleen om dat de pionnen naar de overkant moeten, maar beter is nog om het slecht verdedigde witte puntmutsje van jetje te geven! :mrgreen:

Materiaalverlies speelt daarbij een ondergeschikte rol.......

Willempie
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Willempie » di mei 13, 2008 8:51 pm

Tuurlijk. Zwarts laatste drie achteruitzetten Pf6-d5-b6-c8 hadden niets van doen met verdedigen tegen … (tsja, tegen witte aanvalspogingen toch zeker?) en alles met dat het paard beter vanaf c8 dan f6 een opmars van de zwarte vrijpionnen kan ondersteunen. Uhuh. :roll:
En wat te denken van andere zwarte grootspraak van nog maar een week geleden dat zij spoedig ten koste van onze c-pion een tweede boertje voorkomen? Het tegendeel zal spoedig blijken. 8)

Met al 6 eensluidende voorkeuren (ik zal op een rustig moment nog eens kijken welke witspeler als enige zo traag was dat hij 2½ uur na zwarts zet nog niet had gestemd) is tot wits volgende zet verkozen: 32.Le3.
Laatst gewijzigd door Willempie op di mei 13, 2008 11:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » di mei 13, 2008 10:52 pm

Zo, en den zwarten mogen weer lang na gaan denken. :lol:
Er zit nog steeds schot in de zaak

SGABeest
Expert
Expert

Bericht door SGABeest » wo mei 14, 2008 3:46 pm

De aangekondigde aanval met f5 of De6 ligt zo voor de hand dat we ons verbazen met welke speelse eenvoud Den Zwarten Den Witten parreren.........
Het standaardwerk van Kotov over ongelijke eindpelen laat hier geen misverstand over bestaan.
De verbazing neemt nog verder toe nu een oud-minister van miscommunicatie plots in een Ayatollah outfit avatart in de week dat het er echt op aankomt.
Zal zijn Spakenburgse billenkoek nog wel niet te boven zijn............

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » wo mei 14, 2008 11:01 pm

Een aangekondigde aanval met f5 OF De6. Ton, begrijp ik het weer goed: is er wederom twijfel binnen het zwarte kamp ?. Kunnen den zwarten weer geen keuze maken.? :lol:

super marti
Expert
Expert

Bericht door super marti » do mei 15, 2008 9:36 am

Arjan, als meerdere wegen naar het glorieuze Rome leiden welke weg moet je dan kiezen. Kies je de route die mooi is voor jezelf, maar des te pijlijker voor je tegenstander. Of kies je de route die minder pijnlijk is voor de witten, maar ook minder fraai voor de toeschouwer.

Zoals een groot Romeins generaal ooit zei:
Verliezers doen wat ze moeten, winnaars zetten plannen uit en kiezen hun weg naar glorie.

Hoe typerend voor de zwarte dat ze weer moeten kiezen...
Perfectie....slechts één van mijn goede eigenschappen

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » do mei 15, 2008 3:27 pm

Martijn, den zwarten zijn helemaal niet van plan om naar Rome te gaan. Het is niet meer dan wat aanrommelen. Zoiets als spookrijden binnen de bebouwde kom. Als zwart nog remise wil maken moet het wel van heel ver komen. Rybka is dan onmisbaar geworden voor den zwarten. :lol:

SGABeest
Expert
Expert

Bericht door SGABeest » do mei 22, 2008 10:09 pm

De hoeveelheid kansen om van remiseachtig naar winst te groeien waren zo ruim voor handen, dat het nogal wat analysetijd bij den Zwarten kostte Arjan! Tjeempie we hebben zelden zoveel reacties gehad......
Zwart speelt f5 als laatste zet in het draadje met bovenstaande titel.

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » do mei 22, 2008 10:37 pm

f5?????????????????????? HUH?? Kon dat ook???
Jeetje Ton, weet je het wel zeker........................?

Praten we morgen even over de overgave.........?? Vrind!
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

arjan
Expert
Expert

Bericht door arjan » vr mei 23, 2008 8:24 am

Het moest zeker weer van ver komen Ton :lol:
Ik had totaal geen rekening gehouden met f5.

super marti
Expert
Expert

Bericht door super marti » vr mei 23, 2008 8:57 am

Oh oh oh, de uitdrukkingen der witten geven hun simpele huisschaker zetjes gedachten nog eens haarfijn weer. Ik zeg huisschaker zetjes, maar ook zij hadden rekening gehouden met de opmars der zwarte vrienden.
Daar staat de witte remi op c7 wachtend op zijn ondergang. Nee nee geen herrijzende phoenix in de vorm van een dame. Een teleurstellende neergang van het bord, die zijn weerklank geeft op de witte stelling.
Perfectie....slechts één van mijn goede eigenschappen

SGABeest
Expert
Expert

Bericht door SGABeest » vr mei 23, 2008 10:04 am

Begrijp ik het goed dat bij Capsar het licht is doorgebroken en hij namens wit de overgave wil aanreiken?
Of is deze erkenning van hun aankomende nederlaag zonder den Witte leider tot stand gekomen?
En Arjan als je echt commitment had getoond en simpel de uitlatingen in dit draadje had gelezen was het niet welke zetten in aanmerking kwamen, maar welke winnende zetten de verrassing zouden brengen.......
Blijf je best doen knul!

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » vr mei 23, 2008 10:49 am

Begrijp ik het goed dat bij Capsar het licht is doorgebroken en hij namens wit de overgave wil aanreiken?
2 opmerkingen :
- Ik heet Caspar..................detail maar toch...............
- overgave kunnen we inderdaad bespreken : wanneer wil zwart opgeven?
Als we een nieuwe haremdame erbij hebben of als die zwarte puntmuts omgeven is van witte vriendjes !??!!!
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Plaats reactie