Carlsen - Anand

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
JanK
Expert
Expert

Re: Carlsen - Anand

Bericht door JanK » zo nov 17, 2013 11:20 am

Er was een incidentje rondom het bezoek van Kasparov aan de match. Niet echt smeuig, maar toch een incidentje. Volgens de FIDE had het team Anand gezegd dat Kasparov niet op de twee eerste rijen zitten in het publiek mocht zitten. Kasparov wist van niets, team Anand heeft zich stilgehouden en team Carlsen heeft aangegeven dat het niet van hun afkomstig was.

Verder heeft Anand volgens mij een remise eindspel weggeblunderd. En gelukkig komen er nog minimaal 3 van de 6 te spelen partijen.

Met het Fischer tempo loont het zich voor spelers op ons niveau volgens mij zeker om meer eindspelkennis te hebben. Eenmaal door de opening (voorbereid tot zet veel) blijkt dat na het middenspel ook nog het eindspel komt. Wordt door de openingenkennis van veel spelers volledig over het hoofd gezien volgens mij.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Sytze van der Velde
Expert
Expert

Bericht door Sytze van der Velde » di nov 19, 2013 12:37 pm

Met de laatste opmerking van Jan ben ik het eens.
Wat je beheerst, bespaart je achter het bord veel tijd ten opzichte van de situatie die je niet beheerst en waar je het wiel daarom in je beperkte bedenktijd zelf moet uitvinden.

Zoals meestal is er ook een keerzijde: eindspelen instuderen kost veel tijd en het geheugen van een gemiddelde schaker is beperkt houdbaar.

Een voorbeeld zijn de toreneindspelen: om die allemaal te beheersen kost weken studie terwijl de gewone clubspeler gemiddeld slechts één keer per jaar in een toreneindspel terecht komt (een GM of IM krijgt zo'n eindspel meerdere keren in een toernooi!).

Daarom is het m.i. nog belangrijker dat je de algemene principes van de diverse eindspelen in je rugzakje hebt :wink:

Sytze van der Velde
Expert
Expert

Bericht door Sytze van der Velde » di nov 19, 2013 12:42 pm

Terug naar Carlsen - Anand:

De Duitse TV-zender ARD meldde gisteren dat Carlsen in zijn laatste partij slechts 13 seconden verwijderd was van een reglementaire nederlaag.
Sinds de rigide versie van het FIDE-schaakreglement regeert, mag je (tenzij de organisatie van een bepaald schaakevenement hierover iets anders regelt) helemaal niet meer te laat achter het bord verschijnen, geen seconde!
Hard lopend lukte het Magnus nog net om tijdig achter het bord plaats te nemen en vervolgens in de Berlijnse variant van het Spaans weer moeiteloos remise te houden.

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » di nov 19, 2013 11:20 pm

Haha, ja, ik hoorde dat hij 1 minuut voor aanvang nog even naar de wc ging en het inderdaad maar net haalde. De arbiter was al helemaal zenuwachtig, want het zal je maar overkomen Carlsen om deze reden een 0 te moeten geven. Gelukkig heeft 'ie dat vermeden.

Het lijkt me trouwens inmiddels nagenoeg onmogelijk geworden voor Anand zijn titel te behouden. Zelfs voor een tie break heeft hij dan 3 uit 4 nodig. Hij lijkt het wel opgegeven te hebben al, terwijl je zou zeggen dat juist nu hij niks te verliezen heeft. Twee punten achter en dan zo'n remise als vandaag?

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » wo nov 20, 2013 10:24 pm

Theoretisch kan het allemaal nog. Maar ik denk dat we na morgen wel wat meer duidelijkheid hebben.

Kan mij overigens niet voorstellen dat de arbiters nerveus waren omdat Magnus bijna te laat was. Beide zijn behoorlijk ervaren arbiters op dat niveau.
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » do nov 21, 2013 10:35 am

Nou ja, dat was het verhaal van de commentatoren. Overigens denk ik dat hoe ervaren je ook bent, je liever geen 0 geeft om die reden.
Maar ik ben benieuwd, ze zijn weer begonnen! Anand moet nu wel voor de winst gaan, dus hopelijk een spannende partij.

Joske
Gevorderde
Gevorderde

Bericht door Joske » do nov 21, 2013 2:30 pm

Arme Anand... dat was wel een ziek einde voor zo'n leuke partij.

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » do nov 21, 2013 7:10 pm

Helemaal mee eens. Zat toevallig live te kijken vanmiddag toen hij misgreep. Had het nog bijna gemist door een fout die de commentatoren maakten.
Greetz,
Jan

Gerard van Otten
Expert
Expert

Bericht door Gerard van Otten » vr nov 22, 2013 4:00 pm

Indrukwekkend!

Plaats reactie