Einde van het stockfish/houdini-era

Wegens het vroege sluitingsuur van het Middelpunt hier 24 uur online..
Plaats reactie
Dimi
Expert
Expert

Einde van het stockfish/houdini-era

Bericht door Dimi » wo dec 06, 2017 6:32 pm

https://chess24.com/en/read/news/deepmi ... shes-chess

Alle oude engines kunnen de kliko in, er is een 'new kid in town'. In 4 uur tijd leerde AlphaZero (de schaakversie van AlphaGo) schaken en daarna schopte hij Stockfish naar huis met overtuigende cijfers. Zijn stijl en repertoire bevallen me wel trouwens :roll:

cdriessen
Newbie
Newbie

Re: Einde van het stockfish/houdini-era

Bericht door cdriessen » do dec 21, 2017 4:38 pm

Geweldig mooi schaakprogramma Stockfisch, goede layout.
Mooi om te zien en erg sterk.
Groeten Chris 8)

Sytze van der Velde
Expert
Expert

Bericht door Sytze van der Velde » vr dec 22, 2017 1:35 pm

Intussen is door diverse bronnen gemeld dat de wedstrijd tussen Stockfish en AlphaZero niet bepaald eerlijk is verlopen.

Het wedstrijdreglement was speciaal gemaakt om de kansen van AlphaZero optimaal te laten zijn en schakers die het weten kunnen hebben inmiddels gemeld dat Stockfish (daardoor?) beneden zijn niveau speelde.

Op internet is een stevige discussie uitgebroken over de stelling dat AlphaZero zonder openingenboek speelt, zich via talloze partijen tegen zichzelf steeds sterker heeft gemaakt en ook gebruik maakt van intuïtie. Deels kunnen deze stellingen best juist zijn, maar het gebruik maken van intuïtie is naar mijn mening vooral een definitiekwestie. Als je intuïtie definieert als kennis, waarover je wel beschikt maar waarvan je je niet bewust bent, dan lijkt het me geen probleem. De computer is zich immers van alles bewust: het verschil tussen bewuste en onbewuste kennis is voor kunstmatige intelligentie gewoon niet van toepassing.

Emeritus-hoogleraar en schaakcomputerpionier Jaap van den Herik maakte het nog wat bonter door te voorspellen dat de schaakcomputer binnen afzienbare tijd met een voorgift van een stuk een match kan winnen van de menselijke wereldkampioen. Zelfs als het schaakspel totaal zou kunnen worden uitgeanalyseerd (wat ik niet geloof en wat volgens mij eeuwen geleden door Indische wetenschappers al is weerlegd), dan gaat dit nog alleen maar op bij een gelijke beginsituatie. Dat een superschaakcomputer in staat zou kunnen zijn om vanuit de beginsituatie met een stuk minder remise te houden door het opbouwen van een onneembare vesting, lijkt me denkbaar. Met een voorgift van een stuk lijkt het me echter onmogelijk om bij een fatsoenlijke bedenktijd een match te winnen van iemand als Carlsen. De logica is helder: een betere zet dan de beste is er niet. De wereldkampioen speelt in normale vorm misschien vier keer per partij een redelijke in plaats van een zeer goede zet: dat is te weinig om een voorgift van een stuk meer dan te compenseren.

Dimi
Expert
Expert

Bericht door Dimi » vr dec 22, 2017 10:02 pm

Er is inderdaad wat gemorreld met Stockfish en de match is onder (voor SF) uiterst ongunstige omstandigheden gespeeld (vaste bedenktijd, geen openingsboek, geen tablebase). Verder bleek AlphaZero voor deze match niet 4 uur maar 3 dagen tegen zichzelf te hebben gespeeld. De reden waarom hiervoor is gekozen ontgaat me, maar ik vind het voor de discussie niet heel relevant. AlphaZero heeft een niveau laten zien wat veel hoger ligt dan dat van SF (zelfs in voor SF optimale omstandigheden).

We zullen het waarschijnlijk nooit meemaken (ze hebben bij google wel wat beters te doen), maar ik ben onwijs benieuwd wat er gebeurt als je AlphaZero een maand tegen zichzelf laat spelen.

Ik verwacht dat er over een tijdje meer van dit soort machines komen die stockfish het leven zuur gaan maken, maar het zal nog wel een paar jaar duren ben ik bang. Ik denk dat wat we een korte blik in de toekomst hebben kunnen werpen en met een beetje mazzel hebben we tegen die tijd schakers die slim genoeg zijn om alle nieuwe patronen te herkennen ;).

JanK
Expert
Expert

Bericht door JanK » wo dec 27, 2017 11:41 am

Ik denk dat het morrelen aan de opzet van de Stockfish kant (en bij Shogi Elmo) niet het belangrijkste is wat in het artikel gemeld is. Belangrijker in dit kader is dat een AI niet meer gebonden is aan 1 domein omdat het met het geven van de regels van het spel en een tijdje tegen zichzelf laten spelen een topper is gecreëerd voor zowel Schaken als Shogi, terwijl het eigenlijk gemaakt was voor Go. En dat is een grote stap voorwaarts in AI land.

Natuurlijk kun je problemen maken van het feit dat Stockfish (en Elmo) op minimale wijze zijn ingezet, maar het neemt niet weg dat de 'oude' manier van denken in schaakengines op de schop moet vanwege de resultaten. En dat vergt meer onderzoek. Een van de zaken die nu ook moet gebeuren is om AlphaZero in een toernooi omgeving te krijgen en laten spelen tegen andere programma's die ook op dedicated hardware spelen. De vraag is of Google Deepmind dat wil gaan doen.

Voor de liefhebbers de link naar het originele artikel: https://arxiv.org/abs/1712.01815.

PS Ik zie nu mijn footer met de quote van Douglas Hofstadter ...
Greetz,
Jan

My God, I used to think chess required thought. Now, I realize it doesn't. (Douglas Hofstadter)

caspar
Expert
Expert

Bericht door caspar » za dec 30, 2017 2:05 pm

Binnenkort dus schaakprogramma´s die de schaaksport verder brengen qua ideeen, taktiek etc.
Nu dus hopelijk ook een soort van revolutie op positioneel gebied.
“A man with no enemies is a man with no character.”

Ja ik heb fouten gemaakt, maar het leven komt niet met instructies

Plaats reactie